Kirjahyllysi?

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

Kirjahyllysi?

ViestiKirjoittaja Dragon » Su Elo 19, 2007 9:54

Eli ihan perinteinen foorumikysymys; mitä kirjoja hyllystäsi löytyy? Siis mitä luet? :) Tunnustaudun niihin ihmisiin, jotka ekaa kertaa jonkun luo käymään mennessään vakoilee ekana kirjahyllyn ja levyhyllyn...

Mä luin teininä varmaan lähes kaikki Agatha Christien kirjat! Heh.. Paras oli Kymmenen pientä Neekerinpoikaa (Nykyään tietty julkaistu jollain toisella nimellä...)

Nykyään olen lueskellut lähinnä Henning Mankellia, Stephen Kingiä ja... no, niitä Harry Pottereita englannin kielellä! Eli kovin monipuolista mun lukeminen ei taida valitettavasti olla. Tekisi mieli lukea klassikoita enemmän, mutta ei jotenkin aika ja kärsivällisyys ole riittänyt. Ai niin, Da Vinci -koodi oli kyllä ihan hyvä, innostuin siinä niistä Magdalena -jutuista aika paljon... :kohautus:

D
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Su Elo 19, 2007 11:11

Heh.. Mulla ei ole kirjoja juuri ollenkaan. Joskus teininä löytyi paljon Stephen King:ä mutta myin ne sitten pois. Kun en viitsi ostaa kirjaa vain se takia että sen sitten lukee kerran. Ei ole ollut tapana lukea kirjoja monta kertaa.

Mutta, tällä hetkellä löytyy muutama Dean R Koontz pokkari.. X-Files kirjoja.. Tuo uusin Harry Potter ja jotain fantasiaakin kai.. eli joo.. ei mikään iso kirjakokoelma. Ei mulla ole noi edes missään esillä vaan jossain kaapissa.

Luen eniten kuitenkin kauhua.. King+Koontz :peukku: Sitten myös fantasiaa tulee luettua silloin tällöin.

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Riikka » Su Elo 19, 2007 13:54

Voi vitsi ihmisten kirjakokoelmia on kyllä mukava silmäillä ja niistä löytää tosi usein hyviä vinkkejä.

Mun oma hyllyni on valitettavasti aika pieni tai itseasiassa tosi pieni. Sieltä löytyy no siis perus Harry Potterit... Sitten jotain elämäkertoja. Esimerkiksi Björkin, Torin ja HIMin..
Sitten kaunokirjallisuudesta niin Michael Cunninghamin Tunnit ja Koti maailman laidalla. Sitten Sebastien Japrisotin Pitkät kihlajaiset, Arthur Goldenin Geishan muistelmat ja muutama Anna-Leena Härkösen teos (Karusellimatka, Loppuunkäsitelty, Terveisiä pallomerestä ja muita kirjoituksia).

Mutta niin kuin SisterClitorides, minäkin harvoin ostan kirjan omaksi. Yleensä lainaan kirjastosta ja jos satun löytämään jonkun, jonka voisin usemminkin lukea, niin jos halvalla löytyy niin mikäs siinä. Kirjasto on kyllä niin kätevä ettei tässä kyllä omia kirjoja paljon tarvitse.
I wanna smash the faces of those beautiful boys
Riikka
New B
New B

ViestiKirjoittaja BlueMermaid » Su Elo 19, 2007 14:14

Iik... Tämä onkin paitsi kiinnostava, myös vaativa aihepiiri minulle. Vuosien varrella kirjoja on tullut hankittua kohtalaisesti - olisikohan meillä nyt reilut 18 hyllymetriä kirjoja, joista puolet ovat mieheni. :D Olen aina lukenut paljon ja itse asiassa yliopistossa pääaineenikin oli ensiksi kirjallisuus, mutta en pitänyt siitä oppiaineena ja vaihdoinkin pääainettani parin vuoden jälkeen...

Pyrin lukemaan kirjoja laidasta laitaan, yhtä lailla klassikoita, nykykirjallisuutta, hömppää, lastenkirjoja kuin tietokirjallisuutta ja elämäkertojakin.

Joitakin kirjailijasuosikkejani ovat Italo Calvino, John Irving, Carol Shields, Michael Cunningham (Riikka: Tunnit on yksi parhaista lukemistani kirjoista), Jane Austen, Isabel Allende (tosin hänen viimeisimmät kirjansa ovat olleet aika höttöä), Mika Waltari, Pirkko Saisio ja L.M. Montgomery (lapsuudesta asti kumpuava rakkaus Anna- ja Runotyttö-kirjoihin).

Torista kertovia kirjoja on muutama: All These Years, Piece by Piece, Tori Amos Collectibles ja Pink Earthquakes. Muitakin muusikkoelämäkertoja löytyy aina Stingistä Kate Bushiin ja Johnny Cashiin.

On myös paljon kirjoja, joita en ole koskaan saanut luettua loppuun... Nyt aikaa lukemiseen on vain vähän, mutta hiljaa hyvä tulee :kohautus:
BlueMermaid
New B
New B

ViestiKirjoittaja Riikka » Su Elo 19, 2007 14:28

BlueMermaid kirjoitti:Tunnit on yksi parhaista lukemistani kirjoista

Tunnit on kyllä upea! Olin kyllä typerä kun katsoin ensin sen elokuvan ennen kuin tiesin edes koko kirjasta. Elokuva vaikutti hirveän tylsältä ja mitäänsanomattomalta, mutta kirja olikin sitten ihan toisenlainen. Rakastuin Cunninghamin tapaan käyttää sanoja ja kuvailuja ja nyt pitäisikin saada käsiin englanninkielinen versio sillä luulen että se vaikuttaisi vielä enemmän. Suomennokset on liian usein jotenkin köpelöitä. (Tähän kohtaan meinasin kirjoittaa jonkun hienon lainauksen, mutta en osannut päättää mihin kohtaan sen lopettaisin, kun koko kirja tuntuu olevan vain niin hienoa) Jospa se elokuvakin aukeaisi nyt paremmin..
I wanna smash the faces of those beautiful boys
Riikka
New B
New B

ViestiKirjoittaja June » Su Elo 19, 2007 14:40

Aika vähän tulee ihan omaksi asti kirjoja ostettua, ihan siitäkin syystä että ei ole yksinkertaisesti tilaa. Joitakin aivan suurimpia suosikkeja, kuten esim. Tolkienit, hyllystä kyllä löytyy, ja pokkareita tulee ostettua melko usein matkalukemiseksi. Tällä hetkellä on kesken juurikin Johnny Cashin omaelämäkerta. Ostin sen jo joskus yli vuosi sitten lentokentältä muka lukemiseksi pitkälle lennolle, mutta aloittaminen venähtikin sitten tänne asti...

Jos yksi suosikkikirjailija olisi pakko nostaa yli muiden, niin eiköhän se tuo Tolkien-setä olisi. Todellisuuspakoa parhaimmillaan! Michael Cunninghamin Tunnit on ehdottomasti yksi minunkin suosikeistani. Hieno idea, ja hienosti kirjoitettu. Donna Tarttin kirjat Secret History (Jumalat juhlivat öisin) ja The Little Friend (Pieni ystävä) ovat myös lemppareitani. Onko joku muu lukenut?

Ihan hävettää, miten vähän nykyään tulee luettua, varsinkin siihen nähden, millainen lukutoukka nuorempana olin. Työn puolesta joutuu paljon lukemaan (tosin kuivempaa kirjallisuutta...) ja kirjoittamaan, niin jotenkin sitä vain vapaa-ajalla ei tule niin helposti tartuttua kirjoihin, vaan esim. elokuvat houkuttelevat enemmän. Mutta silloin kun johonkin kirjaan saan aikaiseksi tarttua, niin uppoudun kyllä ahmimaan sitä oikein antaumuksella.
June
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja winter » Su Elo 19, 2007 14:49

kirjahyllystä löytyy oikeastaan aika paljon vain lääketieteellistä kirjallisuutta ja www-juttuihin liittyviä opuksia.. muutama torin nuottikirja ja neil gaimanin sandman.. mutta lueskelen mielelläni englanninkielistä kirjallisuutta kuten lord of the rings, narnia, jane austenin opukset.. suomenkielisistä suosikkeja ovat anna-leena härkönen ja mika waltari.
sometimes i think
i think i understand
the fear in the boy
the fire in the man
winter
New B
New B

ViestiKirjoittaja BlueMermaid » Su Elo 19, 2007 14:57

June kirjoitti:Donna Tarttin kirjat Secret History (Jumalat juhlivat öisin) ja The Little Friend (Pieni ystävä) ovat myös lemppareitani. Onko joku muu lukenut?

Ihan hävettää, miten vähän nykyään tulee luettua, varsinkin siihen nähden, millainen lukutoukka nuorempana olin. Työn puolesta joutuu paljon lukemaan (tosin kuivempaa kirjallisuutta...) ja kirjoittamaan, niin jotenkin sitä vain vapaa-ajalla ei tule niin helposti tartuttua kirjoihin, vaan esim. elokuvat houkuttelevat enemmän. Mutta silloin kun johonkin kirjaan saan aikaiseksi tarttua, niin uppoudun kyllä ahmimaan sitä oikein antaumuksella.

Tuo on ihan totta, että kun työn vuoksi kirjoittaa ja lukee, niin aikaa ja jaksamista kunnon romaaneille jää valitettavan vähän :(

Donna Tarttin kirjat ovat minullekin tuttuja. Pidin "Little Friendin" verkkaisesta kerronnasta, koska unenomainen tunnelma sopi syvän etelän kuvailuun. Toinen hieno, ja helppolukuinen, samoissa maisemissa liikkuva kirja on Harper Leen "Kuin surmaisi satakielen".
BlueMermaid
New B
New B

Re: Kirjahyllysi?

ViestiKirjoittaja Lilith » Su Elo 19, 2007 16:51

Dragon kirjoitti: Tunnustaudun niihin ihmisiin, jotka ekaa kertaa jonkun luo käymään mennessään vakoilee ekana kirjahyllyn ja levyhyllyn...

Samoin! Sukulaisvierailutkin menivät aina siihen, että nappasin kirjan kirjahyllystä ja olin nenä kirjassa koko loppuvierailun :).

Äiti sanoi viime vierailulla, että kirjoja on liikaa, mihin vastasin ettei se niin ole, vaan että kirjahylly on liian pieni :). Mutta koska tilaa ei ole, pitää viedä kohta osa antikvariaattiin. En vain uskalla, koska sitten tulee taas ostettua lisää tilalle...

Laskeskelin vähän aikaa sitten, että kirjoja on pari sataa (lukuunottamatta niitä jotka odottavat tuota antikvariaattireissua). Suurin osa niistä on tulevaan ammattiin liittyvää kirjallisuutta. Toinen suuri osasto on antiikin ajan kirjallisuutta, joka sekin jollain tavalla liippaa läheltä tulevaa ammattia.

Romaaneja ei juuri kerkeä lukemaan opiskelujen takia. Kuitenkin ainakin Jane Austenit (ostin juuri englanniksi loputkin, Love and Friendship, Lesley Castle ja Lady Susan, The Watsons and Sanditon), Harry Potterit, Jean M Untinen-Auelit, muutama Orwell, kaikki Shakespearen teokset englanniksi (ne kun kerkeäisi vielä lukemaankin ;)) ja Narniat löytyvät hyllystäni. Ja lisäksi lempikirjani Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan, Beckettin Waiting for Godot, Camus'n Sivullinen ja Anne Frankin päiväkirja.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

Re: Kirjahyllysi?

ViestiKirjoittaja BlueMermaid » Su Elo 19, 2007 20:27

Lilith kirjoitti:Ja lisäksi lempikirjani Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan, Beckettin Waiting for Godot, Camus'n Sivullinen ja Anne Frankin päiväkirja.

Kiva kuulla, että pidät Saatana saapuu Moskovaan-kirjasta noin paljon. Minulla se on parhaillaan kesken. Teos on loistava (ainakin ekat sata sivua, jotka luin jo alkukesästä), ja ajattelin lukea sen loppuun kunhan kahden viikon kuluttua jään äitiyslomalle. :)

Ja ilman muuta minäkin "vakoilen" aina ihmisten kirjahyllyjä kyläillessäni.
BlueMermaid
New B
New B

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Su Elo 19, 2007 21:37

Yksi kirja joka on mieleen jäänyt oli tuo Ken Follet:n Taivaan Pilarit. Se oli todella hyvä ja en malttanu sitä millään koskaan kesken lopettaa :) Todella paksu kirja.. ja mun mielestä ihan erilaista mitä Follet yleensä tekee? En ainakaan ole törmännyt toiseen saman tyylin kirjaan siltä. Tuohan siis kertoo keskiajasta ja tykkäsin kun siinä on paljon voimakkaita naishahmoja.

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Dragon » Su Elo 19, 2007 22:27

Aloitin joskus lukemaan tuota Taivaan Pilarit -kirjaa, mutta se jäi jostain syystä kesken.. muistan kyllä pitäneeni siitä. Hmm, ehkä yritän uudelleen? Tästä on aikaa jo kymmenisen vuotta nimittäin.

Viimeksi olen lukenut (Jos Deathly Hallowsia ei lasketa :mrgreen: ) Kate Mossen (Niin, Mosse, ei Moss!!! ;)) kirjan Labyrintti. Siinä mua kiinnosti historialliset seikat Ranskan keskiajan Kataareista.. ihan ovela kirja, selkeästi kyllä Da Vinci -koodin jälkimainingeissa kirjoitettu. En myös pitänyt kirjailijan elokuvamaisesta kirjoitustyylistä, mutta tarinana ihan.. viihdyttävä.

Aina, kun kysytään lempikirjaa, menen mietteliääksi. En muista ikinä lukeneeni sellaista kirjaa, joka olis ollu mun mielestä aivan loistava. Siis tarkoitan sillä tavalla loistava, kuin esimerkiksi Torin biisit ovat musiikkina..

Stephen Kingin kirjoitustyylistä pidän kuitenkin kovasti. Kalpea aavistus oli todella hyvä siihen asti, kun pakolliset ylimörköilyt astuivat kehiin lopussa. Pidin myös kirjasta "Hearts in Atlantis" (mikä se oli suomeksi?) Pedon sydän vissiin, mikä onkin muuten aivan surkuhupaisan naurettava käännösmoka ja vain myyntikikka. :stupid:

D
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Perla » Ma Elo 20, 2007 16:14

Lempikirjoja/kirjailijoita:

Monika Fagerholm: koko tuotanto, erityisesti Diiva - jos miellyttää Little Earthquakesin teemat, kannattaa kokeilla tätä. Aika vaikea ja tosi erikoinen kirja, jakaa mielipiteitä rankasti. En suosittele ihan nuorimmille.

Catharina Gripenbergin runot - ei mitään tusinakamaa nämäkään. Harmittaa kamalasti etten kouluruotsilla osaa näitä lukea alkukielisinä.

Diana Wynne Jones: Fire and Hemlock (Tuli ja myrkkykatko), Archer's Goon (Kyylän kyydissä) - löytyy kirjastossa nuortenosastolta, mutta minusta käyvät kaikenikäisille. Luin nuorempana suomeksi ja nyt sitten englanniksi, ja hoksin paljon kaikenlaista mikä jäi ensimmäisellä kerralla ymmärtämättä. Fantasia ja todellisuus kietoutuvat kiehtovasti toisiinsa... (alan näköjään toistaa itseäni...)

Franz Kafkan novellit ja lyhytproosa
Peter Höeg: Lumen taju, Rajatapaukset ja se uusin, en muista millään nimeä... Lumen tajua suosittelen myös! Onko kukaan lukenut?
Lewis Carroll: Liisan seikkailut ihmemaassa
Samuel Beckett: Waiting for Godot ym.
Tolkien: Taru sormusten herrasta!!
Kazuo Ishiguro: A Pale View of Hills, Pitkän päivän ilta, ja se uusin jonka nimeä en tietenkään muista...
.... muutamia mainitakseni ;)

Nämä on jo aika kauan sitten hyviksi todettuja... nykyisin tulee tosiaan luettua niin hävettävän vähän. :mrgreen:
Perla
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja BlueMermaid » Ma Elo 20, 2007 16:29

Täällähän tulee koko ajan hyviä kirjavinkkejä ja vanhoja tuttuja teoksia :)

Taivaan pilarit luin ehkä kymmenisen vuotta sitten. Kirja tosiaan tempaisi mukaansa.

Tuli ja myrkkykatko oli yksi minunkin nuoruuteni suosikeista. Olin jo unohtanut koko kirjan ja nyt muistan sen heti!

Ja Lumen taju - uskomattoman hieno kirja. En ole muita Hoegin kirjoja lukenutkaan.
BlueMermaid
New B
New B

ViestiKirjoittaja lorien » Ti Elo 21, 2007 17:18

Harmittaa, kun en jostain syystä saa nykyään luettua niin paljoa kuin ennen. Kirjastosta tuli ennen haettua melkein viikottain jotain uutta, nyt luen yhtä ja samaa yöpöytä-kirjaa kuukausitolkulla... (Olisiko sillä, että mulla on lainauskielto paikalliseen kirjastoon, jotain tekemistä sen kanssa, että välttelen paikkaa...?)

Omasta hyllystä kuitenkin löytyy ainakin Taru Sormusten Herrasta, Hobitti ja pari muuta Tolkienia. Sitten myös samaisen oopuksen leffaversioon liittyen on neljä kirjaa kys. elokuvien teosta.

Toriin liittyviä kirjoja muutama, Piece by Piece, Collectibles ja Lyrics.

Neil Gaiman on yksi ehdottomia suosikkeja. Stardust ja Neverwhere ovat hienoja. Luettu on myös American Gods ja Coraline varjojen talossa. Lisäksi mulla on novellikokoelmat Smoke and Mirrors ja Fragile Things. Niitä suosittelen kaikille! Tarinoita on mukava lukea vaikka yks per päivä, ettei kerralla tarvitse lukea isoa pinoa hyvinkin erilaisia sepustuksia. Joukossa on novelleja joka lähtöön; kauhua, fantasiaa, romantiikkaa ja runomuotoista. Yksi loistava joka äkkiä tulee mieleen on " Snow, Glass, Apples", johon Tori viittaa Carbonissa. Se on siis kaikille tuttu Lumikki väännettynä täysin päälaelleen. Mahtava!

Hyllyssä on myös Paulo Coelhoa, jonka teokset ovat todella koskettaneet ja pistäneen miettimään elämää. Alkemisti on ihan klassikko. "Veronika päättää kuolla" puhutteli myös kovalla kädellä.

Myös Da Vinci Koodi on pakollinen. Itse teksti on melko lailla ohutta ja välillä vähän nolostuttavaakin, mutta Maria Magdalena -ajatukset lumosivat. Lisäksi hyllystä vie tilaa ainakin iso pino sisustuskirjoja, koira-oopuksia ja muutama pakollinen jännäri.
I've never been an extrovert, but i'm still breathing
lorien
New B
New B

Seuraava

Paluu Kirjat ja kirjoittaminen