LITTLE EARTHQUAKES

"then thought that I could decipher your message..."

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

LITTLE EARTHQUAKES

ViestiKirjoittaja Dragon » Pe Syys 28, 2007 23:36

No niin, posse. ;)

Päätin aloittaa ketjut joka levylle. Mulla on pitkään pyörinyt mielessä (niin, ajattelen Unrelenting Lightia yllättävänkin paljon!) ajatuksia eri biiseistä, ja usein ne ajatukset johtavat siihen, että haluaisin kommentoida biisejä albumeittain. Jokaisella levyllä on tietty tyylinsä, mihin liittyy vaikka mitä! Nämä ketjut siis voisivat koota yhteen kaiken, mitä tämä porukka ajattelee Torin musiikista, aikakausittain, levyjen mukaan. En tiedä, onko ajatus hyvä vai huono, mutta kokeillaan. :kohautus: (Taitaa olla muuten mun lempparihymiö tuo kohautus!)

Dragon
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » La Syys 29, 2007 11:30

Mielestäni ajatus on todella hyvä :). Pitääpä kuunnella kaikki levyt ja sitten kommentoida hiukan enemmän.

Little Earthquakes oli neljäs levy Torilta jonka kuulin, joten olin jo tottunut Torin outouksiin. Siinä mielessä LE oli jopa hiukan tylsähkö levy, eikä koskaan ole kohonnut ihan lempparikseni asti. Harmi sinänsä, koska levyllä on Torin uran parhaimpia biisejä, mm. Precious Things ja Winter. Leatherin ja SATYn liveversioihin alan pikkuhiljaa kyllästyä (liikaa bootlegeja :kohautus:), mutta levyversioihin en vielä. Ja Chinasta olen aina pitänyt, vaikka aika monet Tori-fanit muilla foorumeilla eivät siitä pidä.

Olihan tässäkin jo aika paljon sanottavaa...
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja nanae » La Syys 29, 2007 14:19

Joskus alkuaikoina kun kuuntelin en pitäny tästä levystä kauheasti, mutta olen vasta viime aikoina oikeasti alkanut tykkäämään tästäkin hirveästi... LE:llä on ihan mieletön saundimaailma niinkun oikeastaan kaikissa torin levyissä. Ja se oikeastaan vain paranee mitä enemmän sitä kuuntelee? Studiolevyissä on aina se tietty lataus, joka on eri kuin bootlegeissä.
Crucifystakaan en pitänyt kun kuulin ensimmäisiä kertoja, se kuulosti niin ysäriltä että mulla tuli jokin alitajuinen vastareaktio. Mutta se on auennut mulle ihan uudella tavalla ja aaaaaaaaaaa sekin on niin mahtava kappale :sysilma:
nanae
New B
New B

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » La Syys 29, 2007 15:13

Little Earthquakes oli toinen levy jonka ostin.. Heti Under the Pink:n jälkeen. Itse kyllä olen aina tykännyt LE:sta, harmi vaan että levyn laatu ei ole niin hyvää kun nykyään. Kun kuuntelee mp3 soittimella niin äänen voimakkuus on paljon hiljaisempi vaikka voluumit olis koko aika täysillä :( Mutta sen takia kai The Piano kokoelmassa on tuo eka levy uudelleen remasteroituna eikö??

Omia suosikkeja tältä levyltä.. Precious Things on se suosikki. Se oli jotain aivan upeaa kun sitä kuuntelin silloin ekan kerran :sysilma: Crucify oli alussa upea.. sitten kyllästyin siihen mutta nyt se on taas yks mun lemppareista. Girl on aivan ihana.. Tori on muuten esittänyt sen livenä todella harvoin.. olisko kerran? tai pari? (joku vois etsiä sieltä tilastoista..heh). Winter biisistä en ole oikein koskaan niin paljon tykännyt.. onhan se upea mutta koska ne sanat on mulle tärkeitä se ei oikein kosketa mua. Mulla kun ei koskaan ole mitään isä-tytär suhdetta edes ollutkaan. Tear in Your Hand on tosi upea ja loppuun vihainen Little Earthquakes.. :tapu:

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » La Syys 29, 2007 15:35

Girlistä en koskaan pahemmin välittänyt ennen kuin kuulin Miami '96 version :omg:. Koko konsertti on aivan upea, must-hear Lontoo '99:n lisäksi.

Girliä ei tällä kiertueella ole esitetty kertaakaan, mutta on sitä aiemmin esitetty jonkun verran, yli kolmekymmentä kertaa: http://www.toriset.org/s.php?c=102&t=0
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » La Syys 29, 2007 15:41

Wau.. kuitenkin yli 30 kertaa? hmm.. kappas vaan.. no mut, ei kuitenkaan NIIN paljon kun esim Cornflake Girl:ä..hehe.. Mistäs tuon Miamin konsertin sitten saa? Tai ton Lontoon jota kaikki tuntuu hehkuttavan.. :)

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Perla » Su Syys 30, 2007 21:59

Minä kuuntelin aikanaan levyt järjestyksessä läpi, ja LE oli tietysti ensimmäinen... Ihan uteliaisuudesta sen lainasin, kun Torin nimi alkoi tulla vastaan siellä täällä. Useinhan Tori ja Björk mainitaan samoissa yhteyksissä, ja Björkistä tykkäsin jo aiemmin. Taisi vielä olla niin, että Scarlet oli juuri julkaistu, ja siksikin Tori oli esillä noihin aikoihin.

Yhtään Torin kappaletta en (tietääkseni) ollut kuullut aikaisemmin (missähän umpiossa meikäkin on elänyt...). Ekalla kuulemalla LE oli minusta aika pliisu, mutta heti kyllä jäi Crucifyn ja Winterin melodiat mieleen. Niiden takia sitten kuuntelin levyä aika paljon, ja kun tutustuin sanoituksiin paremmin, niin ihastuin tietysti. Jotkut kappaleet aukesivat aika hitaasti, ensin en esim. yhtään tykännyt Motherista, mutta jossain vaiheessa se oli sitten mielestäni parasta, mitä Tori on tehnyt. Vieläkin se on erityinen, mutta en uskalla usein kuunnella, ettei "kulu"! ;)

Tykkään muutoin melkein kaikista levyn kappaleista, (etenkin Winter, Precious, SATY) mutta kuulun niihin, jotka skippaavat Chinan ja Me and a gunin. Onhan China ihan nätti, mutta jotenkin imelä... ja Me and a gun on niin ahdistava, ettei pysty. Mutta silti tosi kunnioitettavaa, että Tori on tuon laulun tehnyt!

Vaikka olen kuunnellut tämän levyn melkein puhki asti, niin vieläkin se "elää"... Viimemmäksi olen ihastunut Leatheriin, joka aikaisemmin oli minusta vähän tylsä. Varmaan tuo A Pianon Leather-versio auttoi kuulemaan jotain, mitä en ollut aiemmin kuullut. Ja mainiot sanat! Jotenkin simppelit, mutta silti, ah, niin totta... :sysilma:

Perla.
Perla
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ma Loka 01, 2007 9:49

Eipä ole tullut vielä kommentoitua tätä levyä. En ole jotenkin raaskinut, kun se on mulle niin tärkeä... kuulun niihin "nössöihin", joiden suosikkilevy on LE! :mrgreen:

Ostin LE:n vähän samalla tavoin kuin Tanya, eli melkeinpä heti UtP:n jälkeen. Hmm, Tukholmasta sen muuten ostinkin. Tuli käytyä paljon Ruotsissa 90-luvulla, kun mulla on siellä sukulaisia ja tuolloin liikuin usein vielä äidin kanssa. Kotiin päästyäni valehtelematta eka asia, minkä tein, oli se, että laitoin LE:n soimaan. Muistan ekasta kuuntelukerrasta sen, että heti Crucifyn kuultuani ajattelin, että hitto mikä mahtava pop-biisi, miksei tästä tullut suurempaa hittiä?!! SATY:n olin kuullut jo aiemmin MTV:llä joskus aikoinaan, joten tiesin, mitä tuleman pitää, mutta tuossa vaiheessa en ollut yhtään vielä kyllästynyt biisiin. Precious Things kanssa iski aivan heti! Sitten muistan ajatelleeni Tear in Your Handista, että vähän tylsä biisi... ja Little Earthquakesista, että tämä pitää kuunnella uudestaan ja vähän tarkemmin! Winterinkin olin kuullut jo aiemmin, kun se on yhdellä kokoelmalla.

Lähipäivät olin aikamoisessa euforiassa, kuuntelin tauotta näitä biisejä ja mietin, miten on edes mahdollista, että jotain näin hienoa on tehty?! Mun suosikiksi nousivat Girl ja Precious Things sekä tuo Little Earthquakes. Eikä aikaakaan, kuin ymmärsin tuon Tear in your handin paremmin. China myös veti pisteet kotiin! Viimeinen, joka mulle aukesi, oli Mother. Se tuntui jotenkin hankalasti lähestyttävältä outoine melodioineen. Toisaalta siitä tuli mieleen Björk, joka oli mulle siinä vaiheessa myös tärkeä artisti. Mietin myös, miten erilainen Mother oli muihin LE:n biiseihin verrattuna. Mielestäni se edusti enemmänkin UtP:n tyyliä pitkine pianointroineen. Kun taas esim. Pretty Good Year on enemmän LE:n kuuloinen biisi kuin UtP:n. Varsinkin silloin ajattelin, että LE oli uskomattoman onnistunutta ja kaunismelodista pianopoppia, UtP sitten taas jo harppaus todella paljon "taiteellisempaan" suuntaan, mitä tuo Motherkin mielestäni edusti. Nykyään on paljon hankalampi erotella noita biisejä eri tyyleihin... kun ovat tulleet niin läheisiksi kaikki. Ja kyllä, kun opin pitämään Motherista, niin todella pidänkin siitä!

China on ehkä vähän imelähkö melodialtaan, mutta pidän siitä. On siinä sellaista raakuuttakin, mitä tavis-balladeissa ei kyllä kuule. Se kovaa laulettu kohta loppupuolella.

No, sitten Leahter, Happy Phantom ja Me and a gun. Nämä yleensä skippaan. Vaikkakin Phantom on ihan hauska ja melodinenkin. Mutta se, ja Leather, yhdessä The Wrong Bandin kanssa edustaa enemmänkin sellaista musikaali/kabaree-tyyppistä musiikkia, mikä ei sitten taas ole mulle niin tärkeää. Siis musikaalisesti, mutta sanoituksethan noissa on ihan mahtavia kaikissa. Ja se Leatherin A Piano-versio on mun mielestä parempi kuin alkuperäinen.

Gunin kanssa on se ongelma, että on ensinnäkin niin ahdistava. Tulee mieleen, että tirkistelee Torin "sieluun". Mutta onhan siinä musiikillisesti toki sekin, että a cappella-biisiksi on aika pitkä, jolloin vaarana on itsensä toistaminen ja, no, tylsyys... hirveää jotenkin sanoa siitä noin. Tykkään biisistä ilmiönä ja ihan kyllä biisinäkin, ja se on tärkeä. Ja tosiaan sen kokeminen livenä on erikoinen elämys. Ei välttämättä montaa kertaa, mutta ainakin sen yhden kerran. Mutta en usein sitä jaksa kuunnella.

Winter on ehkä se Torin sanallisesti koskettavin biisi. Tai no, niitä on nyt tähän mennessä jo niin paljon, etten enää osaa pistää järjestykseen... mutta tuo kohta "When you gonna love you as much as I do" on vaan jotain ihmeellisen koskettavaa... Muutenkin ne sanat... mun mielestä biisi kertoo lapsuuden lopusta ja aikuiseksi kasvamisesta, ei välttämättä niinkään vain isä-tytär-suhteesta. Mutta tämä on taas tätä, että jokainen tulkitsee miten tulkitsee ja hyvä niin! :D

Little Earthquakes olisi yksi niitä levyjä, mitä ottaisin mukaan autiolle saarelle. Koska en usko, että pystyisin täysin siihen ikinä kyllästymään. Mutta toisaalta, joku ADP:kin on niin hyvä, että ottaisin varmaan senkin mukaan! Tai oikeastaan kaikki Torin levyt... hehe..

D
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Perla » Ma Loka 01, 2007 11:50

Haa, enpäs tullut ajatelleeksi, että Mother on enemmän Pinkin tyyliä, mutta nyt kun sanoit, niin totta tosiaan!

Minäkään en aiemmin oikein välittänyt Leatherista, Happy Phantomista ja In the Wrong Bandista, mutta viime aikoina olen jotenkin alkanut pitää niiden tunnelmasta. Vaikka niissä on tuota musikaalityyliä (vai miksi sitä nyt sitten sanoisi), niin on ne kuitenkin aika torimaisesti tehtyjä. Mut makuasia, tietty...

Ajattelen Winteristä samoin kuin Dragon, sellaisena kasvamisen kuvauksena... että onnistuu löytämään itsensä ja oman tiensä ja alkaa toteuttaa unelmiaan (...all the white horses gone ahead...). Mut onhan siinä tietysti tuo isäjuttukin mukana.

Perla.
Perla
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Lilith » Ma Loka 01, 2007 19:34

Itse olen aina pitänyt Chinasta. Se on yksi niistä kappaleista, jonka tarinan näen selkeänä videona päässäni, samoin kuin Baker Bakerin.

Mother on tosiaan hiukan hankalasti lähestyttävä, enkä oikein ole vieläkään päässyt siihen sisälle.

Me And A Gun on upea kappale, mutta sitä ei tosiaan jaksa kuunnella kovin usein. Paras kuulemani live-versio siitäkin on muuten tuolta Miami '96 bootilta, josta Girlinkin mielestäni paras live-versio on peräisin. MAAG on tosiaan ahdistava, mutta jos LEn pistän levysoittimeen, en skippaa yhtään kappaletta. MP3-soittimella sen tullessa saatan tehdä niin, jos se ei sovi tunnelmaan ollenkaan. Yleensä sen tullessa pitää lopettaa kaikki mitä tekee, ja vain keskittyä kuuntelemaan, samoin kuin '97 Bonnie & Clyden kohdalla.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

Re: LITTLE EARTHQUAKES

ViestiKirjoittaja Lilith » La Joulu 19, 2009 21:21

Tämä oli mielenkiintoinen artikkeli, Torin kappalekohtainen opas Little Earthquakesiin Rolling Stonesta:
http://www.rollingstone.com/news/story/ ... arthquakes
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » Su Joulu 20, 2009 19:53

Mä olen varmaan jotenkin väsynyt tai jotain, en ymmärtänyt oikein mitään tuosta artikkelista... :kohautus: Tai siis tämä oli juuri sitä vanhaa perustoria, mistä on niin vaikea ymmärtää. Esim. lause:

So this is the feminine story coming down to earth, leaving this soul space and saying goodbye to Mother Creator as I go to Mother Earth. And the last thing is somebody leaves the light on.

tai erityisesti:

And re-look at my life and who was in my life, and the kinds of people that I wanted in my life, and the kind of person I could be in a relationship where I wasn't able to maybe be what someone needed me to be, so I needed to be with somebody else who I could give what they needed.

Voi aivoparkani... :mrgreen:

Mutta esim. Winterin ja Girlin tarinat oli kiinnostavia.

Hmm, tarkoittaako Tori "Dr. Rita Lynn":llä ritalinia?

Ja Kate Bush electronicaa? Hmm... ilmeisesti sitten! :) Käyttäähän Kate paljon syntikoita, esim. 80-luvulla Fairlightia.
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Su Joulu 20, 2009 20:28

Käsitin kyllä, että Dr. Rita on ihan oikea lääkäri, Torihan kiittää häntä Venuksen kansivihkosessa. Ja Tori on maininnut psykiatrinsa aikaisemminkin, ainakin Rosie O'Donnelin haastattelussa.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ma Joulu 21, 2009 0:02

Lilith kirjoitti:Käsitin kyllä, että Dr. Rita on ihan oikea lääkäri, Torihan kiittää häntä Venuksen kansivihkosessa. Ja Tori on maininnut psykiatrinsa aikaisemminkin, ainakin Rosie O'Donnelin haastattelussa.

No jo on siinä psykiatrilla nimi! :D "Nomen est omen", todellakin...

Ritalin on siis lääke tarkkaavaisuushäiriöön yms. Muistelin, että olisi ollut psyykelääke, mutta ei ollutkaan. Eipä Torilla taida tarkkaavaisuushäiriötä olla! :)
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Fastgirl » Ti Joulu 22, 2009 14:42

Joo, en olekaan vielä kommentoinut tähän topikkiin, joten nyt olisi sen vuoro.

LE oli ensimmäinen Torin levy jonka ostin ja ensimmäinen todellinen kosketus Toriin - siis se mikä sai minut rakastumaan. Nykyään olen oikeastaan kyllästynyt tähän levyyn, kun ajattelen sitä - kulutin sitä silloin niiin taukoamatta - mutta jos istuu alas ja keskittyy kuuntelemaan oikeastaan kaikki biisit ovat todella rakkaita. Ja levy elää edelleen! Oikeastaan aina kun kuuntelen sitä huomaan joissain biiseissä jotain uutta tai jotain minkä olin jo unohtanut jne.

Crucify pisti heti korvaan. Se on tosiaan radioystävällisempi kuin monet muut Torin biisit. Girl... nyt pidän siitä, mutta täytyy myöntää etten oikeasti tykännyt siitä ennen kuin kuulin sen livenä. Se oli vain jotenkin... tylsä ja yksitoikkoinen niin, että torjuin sen aina lähes automaattisesti enkä päästänyt itseäni sen sisälle.

SATY, Winter ja Mother olivat ensimmäiset todelliset suosikkini. Winter on vain ah niin upea biisi ja erityisesti kertosäkeen sanat ovat sydäntäsärkevät. :) Motherin niin ikään löysin melkein heti, vaikka alun pianosoolon avautuminen vähän kestikin. Mahtava laulu, vaikka varsinainen merkitys on vieläkin ehkä hieman arvoitus.

Happy Phantom ja China ovat sellaisia "ihan kiva" -biisejä, jotka yleensä skippaan, koska ne ärsyttävät eikä niitä jaksa kuunnella. Eihän niissä sinänsä mitään vikaa kai ole, mutta ei kiitos minulle.

Precious Things on loistava. Minulle jonkinlainen voimabiisi ja tässä piano rokkaa. ;) Leatheristä pidän paljon. Minusta se ei ole yhtään kyllästyttävä, mutta tajuan kyllä mistä puhutte.

Sitten on tämä loppukolmikko - olen tottunut ajattelemaan Tear In Your Handia, Me And A Gunia ja Little Earthquakesia kolmikkona, koska alkuaikoina skippasin aina viimeiset kolme biisiä. Kaksi viimeistä olivat sen verran vaikeita, etten jaksanut silloin paneutua niiden kimppuun ja Tear In your Hand taas... Jotenkin laulut, jotka alkavat lailatuksilla tms. herättävät minussa vaistomaisen vastareaktion, etenkin jos laulussa ei muuten ole mitään erityisen ihmeellistä (esim. Crazy tulee mieleen).
Me And A Guniin kuitenkin tutustuin vähän myöhemmin tarkemmin ja se on todella upea. Kun kuuntelee koko levyä putkeen ja TIYH päättyy ja tämä alkaa, se aiheuttaa kylmiä väreitä kaikessa yksinkertaisuudessaan ja suoruudessaan.
Samoihin aikoihin minulle avautui LEkin, mutta täytyy myöntää etten vieläkään pidä siitä kauheasti.
Tear In Your Handistäkin tykkään nykyään, mutta se on hyvin tuore ilmiö. On hassua, miten vuosia vähän vastenmielinen biisi voi yhtäkkiä iskeä niin hyvin, mutta ei se silti suosikkeihini yllä.
Whisper me back to life
Fastgirl
Honey B
Honey B

Paluu Musiikki ja sanoitukset