Eli mitä mieltä olette Torin filosofiasta? Siis kaikista niistä aatteista ja ideoista, mitä hän ajaa tai kannattaa. Mä olen yleisesti aika samalla kannalla Torin kanssa monista asioista, mutta en ihan kaikesta.. Hmm, yritän nyt jakaa näitä vähän kategorioittain...
Uskonto
Olen Torin kanssa aika samoilla linjoilla. Kristinusko ei ole juurikaan tehnyt hyvää meidän kulttuureille, eikä myöskään islam. Molemmat patriarkaalisia isä-uskontoja. Nämä uskonnot ovat autoritäärisiä, eivätkä juuri anna tilaa erilaisuudelle. Myös Torin käsitys jumalan ja saatanan psykologisesta merkityksestä on täysin allekirjoitettavaa kamaa mulle! Jumala ja saatana ovat ulkoistettuja omia hyviä ja huonoja luonteenpiirteitä, toiveita, haluja ym...
En tiedä, kuinka uskonnollinen Tori on, käsittääkseni hän kuitenkin jollain tasolla esim. rukoilee ennen keikkoja, mutta itse olen melkoisen täydellinen ateisti, tai ainakin agnostikko. Koen kyllä, että maailma on muutakin, kuin vain tämä, mikä näkyy, mutta nämä asiat ovat lähinnä psykologisia, mielensisäisiä kokemuksia. Kaikkihan me koetaan tämä maailma eri tavoilla! Joku biisi Indian Summer on mulle lähes "uskonnollinen" kokemus. Jollain tavalla nämä luonnonuskonnot mua kiehtoo. Siis ajatus siitä, että me ollaan osa tätä maata, osa luontoa. Niin fyysisellä kuin henkiselläkin tasolla.
Maria Magdalenan mysteeri, mikä Toria on vaivannu jo vuosikaudet, on myös mun mielestä erittäin kiinnostava. Mä ajattelen tästä asiasta niin, että kukaan ei voi varmana tietää, miten tarina meni, mutta on tosi tosi hyvä, että nyt nähdään muitakin mahdollisuuksia kuin vain se "perinteinen"! Kuulen mielelläni näistä vaihtoehtoisista tarinoista, jotka eivät nekään ole niin uusia, vaan päätetty jättää pois aikojen alussa.
Historia
Samoilla linjoilla olen siitä, kuinka esim. Amerikan alkuperäisväestön huono kohtelu on varmasti vaikuttanut sen maan "omaantuntoon".
Lisäksihän Toria historiassa on tuntunut kiinnostavan erityisesti kuuluisat naiskohtalot, kuinka ollakaan...
Anne Boleyn, Josephine Bonaparte ym.
Politiikka
No, tämä mua ei niin kovasti kiinnosta, enkä mä oikein tiedä, kuka loppujen lopuksi jenkeissäkin sitä maata hallitsee, ei nyt varmaankaan kukaan George Bush. Mä uskon pitkälti, että media hallitsee tätä maailmaa.
Seksuaalisuus
Seksuaalisuuden riistäminen uskonnollisuudesta on ollut suuri tragedia. Kaikki muukin seksuaalisuuden paheksuminen ja tukahduttaminen johtaa vain pahoihin asioihin, kuten väkivaltaan. Torin biisit oman seksuaalisuutensa hyväksymisestä (esim. Baker Baker ja Peeping Tommi) koskettavat mua jollain tasolla syvästi.
Feminismi
Tämä on aihe, mitä mun mielestä Tori korostaa vähän liikaa mun makuuni. Tietysti on tärkeää, että naisten asema on sama kuin miesten, eikä se varmasti vielä toteudu ihan kaikessa! Eli siinä mielessä tämä on tärkeä aihe! Mutta Torilla tämä joskus hieman lietsoutuu miesvihaksi mielestäni. Se varmasti johtuu hänen kokemuksistaan. Uudella levylläkin jotenkin Feministi-Santan biiseissä on jotain miestä halventavaa... mutta toki Santahan on sellainen feministihahmo, ylikorostettu ehkä. Toisaalta Clyde taas ymmärtää miehiä paremmin. Silti; mun mielestä vihaan ei kannata vastata vihalla, tässäkään tapauksessa!
Ok, ehkä löydätte muitakin Torin ajatuksia, ja uusia kategorioita... mäkin olen nyt töissä, eli oikeastaan ei ollut aikaa miettiä tota ihan niin hyvin kuin olisin halunnut. Mutta eiköhän tämäkin jo jotain keskustelua herätä!
Dragon

.

Juu, tiedän, outo ajatus multa, enkä tosiaan ole oikeasti sitä mieltä, että Torin musiikki olisi vain tätä. Mutta se on osa sitä.
Sori meni lätinäks tää viesti!

paitsi pakko mainita, että kyllä Suomessakin ollaan kaukana tasa-arvosta. En nyt vertaa muihin maihin vaan vertaan vain ihan siihen käsitteeseen `tasa-arvo`. Että kyllä se Tori saa feminismiä ainakin minun puolestani nostaa keskeiselle sijalle taiteessaan.