Torin filosofia

Yleinen Tori-aiheinen keskustelu tänne

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

Torin filosofia

ViestiKirjoittaja Dragon » Ma Syys 24, 2007 10:47

Tällainen aihe on mulla pyörinyt pitkään päässä.

Eli mitä mieltä olette Torin filosofiasta? Siis kaikista niistä aatteista ja ideoista, mitä hän ajaa tai kannattaa. Mä olen yleisesti aika samalla kannalla Torin kanssa monista asioista, mutta en ihan kaikesta.. Hmm, yritän nyt jakaa näitä vähän kategorioittain... :thinking:

Uskonto

Olen Torin kanssa aika samoilla linjoilla. Kristinusko ei ole juurikaan tehnyt hyvää meidän kulttuureille, eikä myöskään islam. Molemmat patriarkaalisia isä-uskontoja. Nämä uskonnot ovat autoritäärisiä, eivätkä juuri anna tilaa erilaisuudelle. Myös Torin käsitys jumalan ja saatanan psykologisesta merkityksestä on täysin allekirjoitettavaa kamaa mulle! Jumala ja saatana ovat ulkoistettuja omia hyviä ja huonoja luonteenpiirteitä, toiveita, haluja ym...

En tiedä, kuinka uskonnollinen Tori on, käsittääkseni hän kuitenkin jollain tasolla esim. rukoilee ennen keikkoja, mutta itse olen melkoisen täydellinen ateisti, tai ainakin agnostikko. Koen kyllä, että maailma on muutakin, kuin vain tämä, mikä näkyy, mutta nämä asiat ovat lähinnä psykologisia, mielensisäisiä kokemuksia. Kaikkihan me koetaan tämä maailma eri tavoilla! Joku biisi Indian Summer on mulle lähes "uskonnollinen" kokemus. Jollain tavalla nämä luonnonuskonnot mua kiehtoo. Siis ajatus siitä, että me ollaan osa tätä maata, osa luontoa. Niin fyysisellä kuin henkiselläkin tasolla.

Maria Magdalenan mysteeri, mikä Toria on vaivannu jo vuosikaudet, on myös mun mielestä erittäin kiinnostava. Mä ajattelen tästä asiasta niin, että kukaan ei voi varmana tietää, miten tarina meni, mutta on tosi tosi hyvä, että nyt nähdään muitakin mahdollisuuksia kuin vain se "perinteinen"! Kuulen mielelläni näistä vaihtoehtoisista tarinoista, jotka eivät nekään ole niin uusia, vaan päätetty jättää pois aikojen alussa.

Historia

Samoilla linjoilla olen siitä, kuinka esim. Amerikan alkuperäisväestön huono kohtelu on varmasti vaikuttanut sen maan "omaantuntoon".
Lisäksihän Toria historiassa on tuntunut kiinnostavan erityisesti kuuluisat naiskohtalot, kuinka ollakaan... ;) Anne Boleyn, Josephine Bonaparte ym.

Politiikka

No, tämä mua ei niin kovasti kiinnosta, enkä mä oikein tiedä, kuka loppujen lopuksi jenkeissäkin sitä maata hallitsee, ei nyt varmaankaan kukaan George Bush. Mä uskon pitkälti, että media hallitsee tätä maailmaa.

Seksuaalisuus

Seksuaalisuuden riistäminen uskonnollisuudesta on ollut suuri tragedia. Kaikki muukin seksuaalisuuden paheksuminen ja tukahduttaminen johtaa vain pahoihin asioihin, kuten väkivaltaan. Torin biisit oman seksuaalisuutensa hyväksymisestä (esim. Baker Baker ja Peeping Tommi) koskettavat mua jollain tasolla syvästi.

Feminismi

Tämä on aihe, mitä mun mielestä Tori korostaa vähän liikaa mun makuuni. Tietysti on tärkeää, että naisten asema on sama kuin miesten, eikä se varmasti vielä toteudu ihan kaikessa! Eli siinä mielessä tämä on tärkeä aihe! Mutta Torilla tämä joskus hieman lietsoutuu miesvihaksi mielestäni. Se varmasti johtuu hänen kokemuksistaan. Uudella levylläkin jotenkin Feministi-Santan biiseissä on jotain miestä halventavaa... mutta toki Santahan on sellainen feministihahmo, ylikorostettu ehkä. Toisaalta Clyde taas ymmärtää miehiä paremmin. Silti; mun mielestä vihaan ei kannata vastata vihalla, tässäkään tapauksessa!

Ok, ehkä löydätte muitakin Torin ajatuksia, ja uusia kategorioita... mäkin olen nyt töissä, eli oikeastaan ei ollut aikaa miettiä tota ihan niin hyvin kuin olisin halunnut. Mutta eiköhän tämäkin jo jotain keskustelua herätä! :mrgreen:

Dragon
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ti Syys 25, 2007 20:45

Hmm, vaikea kysymys. En ole seurannut Torin ajatuksia niin tarkkaan, joten en tiedä mitä hän kaikesta ajattelee. Politiikasta olen Torin kanssa aika paljon samaa mieltä. Feminismin ylikorostamista tai minkäänlaista miesvihaa taas en ole huomannut :kohautus:.

Tosi vaikea kysymys :), pitää yrittää miettiä tarkemmin.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ti Syys 25, 2007 21:01

No, se "miesviha", mitä tarkoitin, kietoutuu Torilla usein huumorin alle... mutta toisaalta miesten heittämät saman tyyppiset vitsit naisten älykkyydestä tai sen puutteesta, varmasti nostattaisivat naisilla karvat pystyyn...? :kohautus:

Esim.

"I know you guys have a noodle that can't hold a lot of information, but don't you think that after nine months you should know how many sugars a girl takes to her tea?!" - jutustelua ennen Sugaria -96.

Entäs My Posse can do? ;)

No mut joo... sinänsä en nyt löydä mitään varsinaista esimerkkiä, jotenkin vaan on tullut sellainen kuva monista haastatteluista tai muista, että tekee niin syvää kuilua miesten ja naisten välille? Jotenkin tulee sellainen tunne Torin biiseistä, että toisaalta ei oikein pidä miehistä, vaikka toisaalta tarvitsee niitä. "You still got that something, pretty boy..."

Mutta jälleen kerran, nämä ovat vain mun tulkintoja, ei siis mitään muuta! :mrgreen:
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ti Syys 25, 2007 22:25

Niin, huumorista on vähän vaikea päätellä mitä ajatuksia sen takana oikeasti on. Varsinkin kun en Toria henkilökohtaisesti tunne. Itselläni on vain sellainen tunne, että kyse on pikemminkin yksilöistä kuin kaikista miehistä. Onhan Tori sentään naimisiinkin mennyt, joten ei hän selvästikään kaikkia miehiä vihaa. Ja bändin poikiinkin näyttää olevan ihan lämpimät suhteet :).

Toisinaan Torin puheista tulee sellainen kuva, että hänellä olisi aika essentialistinen käsitys sekä sukupuolista että kansalaisuuksista. Naiset ovat tällaisia ja miehet tuollaisia, britit yhdenlaisia ja saksalaiset toisenlaisia. Tästä olen kyllä vahvasti eri mieltä.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja BlueMermaid » Ti Syys 25, 2007 22:27

Todella hyvä ja pohdintaa herättävä keskustelunaihe, Dragon! Minulla ei nyt sattuneista syistä selkä ole oikein suosiollinen pitkään koneella istumiseen, mutta jossain vaiheessa palaan kommentoimaan Torin filosofian eri aihepiirejä. Politiikka kiinnostaa minua tavattomasti, ja uskonto myös (olen niin ikään agnostikko / ateisti; en usko mihinkään yliluonnolliseen, vaan pidän sellaista yksilön tai yhteisön päänsisäisenä).

Torin feminismistä kuitenkin muutama sananen: Minäkään en löydä Torin kommenteista tai sanoituksista miesvihaa. On hyvä muistaa, että amerikkalaisena ja aika konservatiivisen kasvatuksen saaneena Tori katselee maailmaa erilaisesta perspektiivistä kuin me täällä pohjolassa. Naisen asema on erilainen ja siksi toisinaan rankankin oloiset kommentit voivat olla paikallaan. Ehkä Torin on väännettävä mallia rautalangasta? Sitä samaa on osin Torin poliittisissakin (ja myös feminismi on usein poliittista) lausahduksissa.
BlueMermaid
New B
New B

ViestiKirjoittaja Lilith » Ti Syys 25, 2007 23:00

Rautalankamalli voi tietysti olla hyödyllinen yksinkertaisuuden vuoksi, mutta liika yksinkertaistaminen on vaarallista. Ja deskriptisiivistä lausumista tulee helposti preskriptiivisiä, ei enää kuvailla, miten asiat (yksinkertaistettuina) ovat, vaan millaisia niiden pitäisikin olla. Tämä taas estää näkemästä ihmisten erilaisuutta. Feministisessä tutkimuksessa kritisoidaan nykyään valkoisten keskiluokkaisten naisten tutkimusta juuri tästä, ja sama vaara on Torinkin puheissa. Tiedän, että haastatteluissa pitää osata pukea sanottavansa mahdollisimman yksinkertaiseen ja myyvään pakettiin, mutta jonkinlaiseen balanssiin voisi yrittää pyrkiä.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ti Syys 25, 2007 23:23

Joo, mä allekirjoitan kans ton, että joskus tuntuu Tori tekevän aika hätäisiä päätöksiä juuri sukupuolen tai kansalaisuuden perusteella. Mutta, niinhän me kaikki... tosiaan vaikea sanoa oikeasti yhtään mitään, kun Toria ei tunne henkilökohtaisesti. Sen ainoan kerran, kun olen (siis noin minuutin...) hänen kanssaan "jutellut", vaikutti tosi empaattiselta ja älykkäältä. Mutta henkilökohtaisella tasolla me ei pystytä tietämään hänen filosofiastaan mitään.

Juu ei varmasti Tori kaikkia miehiä vihaa! Ehkä sitten tosiaan vaan sitä amerikkalaista konservatiivista ideaa miehestä ja tämän asemasta naista kohtaan. Ja toki uskon, että tuollainen seksuaalinen häpäisy ja vallankäyttö, mikä raiskaukseen liittyy, vie luottamuksen.

Oikeastaan mulla vaan jossain vaiheessa tässä tänä vuonna tuli sellainen itsensätutkiskeluvaihe, jossa mä aloin kovasti miettiä, että kuinka paljon allekirjoitan Torin ajatuksia? Kun aloin miettiä, että onko miehenä aika erikoista olla näin innostunut noinkin feministisestä artistista. Mä kyllä olen aina ajatellutkin itseäni jonkin sortin feministinä... :P Pidän aina vahvasti naisten puolia, jos joku alkaa puhumaan heitä alentavia juttuja. Mutta jotenkin, tuli vaan hassu ajatus, että jos alan ajattelemaan omaa "miesidentiteettiäni", onko kovin terveellistä kuunnella koko ajan vuodatuksia siitä, kuinka miehet ovat pahoja ja alistavat naisia! :stupid: Juu, tiedän, outo ajatus multa, enkä tosiaan ole oikeasti sitä mieltä, että Torin musiikki olisi vain tätä. Mutta se on osa sitä.

Hmm. 1996, kun kerroin yhdelle naispuoliselle kaverilleni, että kuuntelen Toria, hän katsoi minua vähän kummasti ja kysyi sitten: "Jaa... tiedätkö sä, että sehän on tosi kova feministi?" :kohautus:

No, en tiedä, sainko oikein itsekään nyt selvää, mitä tarkoitin sanoa. Sitä vaan, että oon ekaa kertaa elämässäni alkanut ajattelemaan näitä asioita vähän eri kannalta. Siltikin, vaikka Santaa tuossa dissasin ekassa postissani (;)), Dragon on aivan upea biisi ja tavallaan hienosti yhdistää ADP:n eri teemat sulavaksi sopusoinnuksi! Myös tämän nainen vs. mies -teeman. Ja roolileikkihän tämä levy on, sinänsä en yhtään ajattelekaan näitä asioita henkilökohtaisella tasolla. Whatever... :blaa: Sori meni lätinäks tää viesti! :)

"They forgot the power of a woman's love" :tapu:

Dragon
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja LaurenLasiaurinko » Ke Syys 26, 2007 7:57

Uskonto on kyllä mulle aika vaikea aihe, kun en ole erityisemmin asiaa jaksanut pohtia. Mutta Torin kanssa kyllä joksenekin samaa mieltä. Kristinusko nyt ainakin tuntuu vaikeuttavan asioita, ja määrittelemään elämää.Tuntuu jotenkin niin pakkopuurolta, kuvittellakaan menevänsä johonkin kirkkoon suunnilleen joka sunnuntai ja sitten liittyy niin monia sääntöjä kans tuohon kristinuskoon.. Ei kukaan sattunut kattomaan sitä Kurileiriä, jossa ne oli siellä maailman kristinuskoisemmassa paikassa? kuulemma 80 prosenttia väestössä käy kirkossa ... oliko se nyt viikottain? :P
Mulla mummu on aika vanhanaikanen, eikä melkeinpä suvaitse mustaan pukeuutmista. Ja sitten kun mulla oli huonessa sellanen "hämyinen" tunnelma, ja mustia juttuja jossakin kohtaa niin se oli kuulemma äidille valittanut jotain saatananpalvonnasta! Minkäs tässä nyt voi kun tykkään pimeistä huoneista, mutta nyt rempatessa en saa huoneeseen edes vaalenharmaita seiniä O.O

Nojoo mutta aiheeseen taas..

No historiasta ja politiikasta en ole kyllä kiinnostunut sitten lainkaan.
Ja tuo feminismi.. Kyllä mun mielessä maailmassa on aikalailla tasaarvoiset oikeudet kummallakin sukupuolella.. ei nyt ehkä kaikissa maissa mutta.
Enpä tuosta liiallisesta korostuksesta tiedä, Santan tapauksessa nyt kyllä ajattelen että sehän on osa Toria, joka sitten joskus pääsee vähän liikaakin valloilleen.. Mutta enpä ole oikeastaan mitään asioita paljoa ajatellut :D
[font style = courier]Uskallatko piirtää
ympyröitä raitapaperille?[font]
LaurenLasiaurinko
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ke Syys 26, 2007 15:27

Niin, Suomessa alkaa naisten asema ollakin kohdallaan, ja hyvä niin! Esim. naistenpäivä meidän oloissa on aivan turha. Toki siinä voidaan sitten ajatella, että muistetaan niitä naisia, joilla vielä on huonosti asiat, esim. monissa arabimaissa.

Lauren, mäkin pidän synkistä huoneista. Ehkä samasta syystä kuin pidän syksystä. Pimeys ja hämäryys tuo mulle ennemminkin turvaa kuin pelkoa. Jos saisin ihan itse valita, meille tulisi mustat verhot, jotka ei läpäise valoa ja mielellään mustat seinätkin, mutta perhe ei ole ihan samaa mieltä... :P Ja satanisti-leimahan tuosta voi tulla, varsinkin sellaisten ihmisten mielessä, jotka eivät näistä asioista niin edes tiedä.

Niin ja eihän tässä ole tarkoitus nyt niin älyttömän filosofisia pohdiskella, lähinnä mitä Torin ajatukset meissä herättää. :kohautus: Varmasti jokaisella on jotain mielipiteitä, ja kaikki yhtä tärkeitä. Toiset tietää enemmän esim. historiasta, toiset vähemmän, ei sillä ole merkitystä.

Ja ne mielipiteet voi muuttuakin. Musta on hienoa, että Tori on tavallaan ohjannut mua "oikeiden asioiden äärelle", mutta aivopestyksi en halua tulla. Kriittisyys pitää säilyä. Mä olen joistain asioista ajatellut esim. kymmenen vuotta sitten eri tavalla kuin nyt ja siten mun kosketuspinta Toriin ja sen ajatuksiin on myös erilainen.
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ke Syys 26, 2007 16:13

Mielestäni naistenpäivä ei Suomessakaan ole turha, koska Suomessakin on vielä paljon tehtävää naisten aseman parantamiseksi. Perheväkivalta, raiskaukset, ihan yksinkertaisesti jo sekin että koululuokissa opettajat huomioivat poikia enemmän kuin tyttöjä...

Patriarkalismissa, jota Tori kritisoi, on kyse Systeemistä, jota niin miehet kuin naisetkin ylläpitävät hyväksymällä hiljaa vallitsevan käytännön jotenkin "luonnollisena". Tämä taas ylläpitää vääristyneitä valtarakenteita, jotka ovat rajoittavia niin naisille kuin miehillekin. En siis koe, että Tori haukkuisi kaikkia miehiä, vaan pikemminkin abstraktia systeemiä ja mahdollisesti sitä kannattavia yksilöitä.

Taitaa olla niin, että mitä enemmän ikää karttuu, sitä äänekkäämmäksi feministiksi nainen tulee. Mitä enemmän tuntee maailmaa, sitä paremmin naisiin ja erilaisiin vähemmistöihin kohdistuva syrjintä tulee tietoon ja kohdistuu itseenkin. En haluaisi vaahdota asiasta hirveän paljon, mutta tosiasia on, ettei edes länsimaissa naisten asema ole täysin tasa-arvoinen miesten kanssa.

Tuo "miesidentiteetti" on mielenkiintoinen kyymys. Olen viimeaikoina ollut enemmän kiinnostunut kriittisestä miestutkimuksesta kuin naistutkimuksesta joten siitä olisi mielenkiintoista keskustella lisääkin.

Hassua tuo, että itse en voi sietää tuota "power of a woman's love" -kohtaa. Tuosta kohdasta tulee aina mieleeni nainen, joka jatkuvasti antaa anteeksi väkivaltaiselle poikaystävälleen, koska uskoo voivansa muuttaa tämän jos vain rakastaa tarpeeksi... Tori ei itse varmasti ole tarkoittanut tuota :kohautus:.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja BlueMermaid » Ke Syys 26, 2007 20:35

Kirjoittelen taas lyhyesti, vaikka asiaa olen pohtinut paljonkin (mulla on näitä loppuraskauden pikkuoireita, joten en jaksa istua koneella pitkään... Meni taas osastoon henk.koht., anteeksi). Komppaan Lilithiä monessa. Naistenpäivä ei todellakaan ole Suomessa turha, koska esimerkiksi naisten euro on edelleen sen 80 senttiä; Naiset ovat valittevan usein perheväkivallan uhreja eikä naisjohtajia ole yritysmaailmassa kuin pieni määrä. Toki asiat ovat Suomessa hyvin verrattuna moniin maihin, mutta paljon on työsarkaa vielä jäljellä.

Tuosta Torin kritisoimasta patriarkalismista: Lilith olet takuulla tutustunut Judith Butlerin ajatuksiin mies/naistapaisista teoista. Ne ovat usein tiedostamattomia (esimerkiksi tapa istua; tarkkailkaapa vaikka luennoilla naisten ja miesten istuma-asentoja), mutta ne mallintavat ja toisintavat eri sukupuolten tapaa olla.

Totta on kuitenkin sekin, että on asioita, joissa miehet jäävät taka-alalle. Niitä ovat esimerkiksi lasten huoltajuuskiistat. Toinen asia, mistä olen osin samaa ja osin eri mieltä Lilithin kanssa on tuo opettajien kohdistama huomio tyttöihin ja poikiin. Käsittääkseni joissakin aineissa pojat saavat enemmän huomiota ja toisissa taas tytöt. Tästä Dragon osannee alan ihmisenä kertoa enemmänkin?

Kaiken kaikkiaan mitä Toriin tulee tärkeää on tosiaankin se, ettei ota Torin juttuja "annettuna". Torin tapa kärjistää asioita on ihan hyvä, mutta toisinaan hänen sanoituksistaan tai lausunnoistaan välittyvät asiat ovat mielestäni jopa hieman - hmm - liian yksinkertaistettuja? Toiseksi aina ei voi tietää, mitä Tori tai joku muu ajaa takaa.

Laurenille vielä hauska pikkujuttu mustista vaatteista ja uskovaisuudesta. Luterilaisen kirkon suurimman herätysliikkeen körttien perinteinen asu on pikimusta ;) Körtit taas ovat nimestään tai maineestaan huolimatta kirkon sallivin herätysliike, joka hyväksyy naispappeuden ja joista osa on valmis siunaamaan homoliitotkin toisin kuin ehkä körttien maineesta voisi päätellä. Miksi kirjoitin tästä, vaikka itse olen ateisti? Ehkä siksi, että tuli vain mieleeni - ja että oma rakas mummoni oli körtti.
BlueMermaid
New B
New B

ViestiKirjoittaja Lilith » Ke Syys 26, 2007 21:06

BlueMermaid kirjoitti:Tuosta Torin kritisoimasta patriarkalismista: Lilith olet takuulla tutustunut Judith Butlerin ajatuksiin mies/naistapaisista teoista. Ne ovat usein tiedostamattomia (esimerkiksi tapa istua; tarkkailkaapa vaikka luennoilla naisten ja miesten istuma-asentoja), mutta ne mallintavat ja toisintavat eri sukupuolten tapaa olla.

Hmm, nimi on hämärästi tuttu, mutta en ole tainnut lukea mitään hänen kirjoittamaansa. Nuo eri tavat istua ovat kyllä tuttuja, joten olen varmaan jostain mutkan kautta tutustunut. Jos ei olisi niin hirveää kirjapinoa jo valmiina odottamassa, menisin heti kirjastoon hakemaan jonkun kirjan :D.

BlueMermaid kirjoitti:Totta on kuitenkin sekin, että on asioita, joissa miehet jäävät taka-alalle. Niitä ovat esimerkiksi lasten huoltajuuskiistat. Toinen asia, mistä olen osin samaa ja osin eri mieltä Lilithin kanssa on tuo opettajien kohdistama huomio tyttöihin ja poikiin. Käsittääkseni joissakin aineissa pojat saavat enemmän huomiota ja toisissa taas tytöt. Tästä Dragon osannee alan ihmisenä kertoa enemmänkin?

Saattaa olla, en ole tutustunut tähän aiheeseen niin tarkasti. Luulen kuitenkin, että se huomio, mitä opettajat antavat tytöille ja pojille on erilaista. Ja tietysti tämä on pelkkä yleistys, jotkut opettajat osaavat ottaa tämän huomioon ja pyrkiä mahdollisimman tasa-arvoiseen huomioonottamiseen :). Meillä oli luennoitsijana yksi (mies)professori, joka luennolla vaati, että joka toisen kysymyksen on oltava naisen esittämä.

BlueMermaid kirjoitti:Kaiken kaikkiaan mitä Toriin tulee tärkeää on tosiaankin se, ettei ota Torin juttuja "annettuna". Torin tapa kärjistää asioita on ihan hyvä, mutta toisinaan hänen sanoituksistaan tai lausunnoistaan välittyvät asiat ovat mielestäni jopa hieman - hmm - liian yksinkertaistettuja? Toiseksi aina ei voi tietää, mitä Tori tai joku muu ajaa takaa.

Olen samaa mieltä :).
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ke Syys 26, 2007 23:07

Lilith kirjoitti: Mielestäni naistenpäivä ei Suomessakaan ole turha, koska Suomessakin on vielä paljon tehtävää naisten aseman parantamiseksi. Perheväkivalta, raiskaukset, ihan yksinkertaisesti jo sekin että koululuokissa opettajat huomioivat poikia enemmän kuin tyttöjä...

No joo, sainhan mielipiteitä, vähän provosoin tolla jutulla... ;) Mutta toisaalta, kun vertaa muualle, täällä on asiat hyvin. Ihmisiä syrjitään kuitenkin enemmän täällä muiden asioiden, kuin sukupuolen takia. Jollain tasolla kyllä edelleen esiintyy seksismiäkin. BlueMermaidin mainitsemasta palkka-asiasta mulla ei ole mitään tietoa. Niillä aloilla, missä mä olen ollut töissä, ei ole maksettu sukupuolen mukaan mitään, ainoastaan koulutuksen. Mutta kai se sitten jotenkin tietyllä tavalla laskettuna tuo tulos saadaan. Ikävä juttu, jos näin on! :kohautus:

Jotkut opettajat huomioivat enemmän poikia, jotkut tyttöjä. Riippuu lapsista aika paljon, eli ketkä sitä huomiota kaipaavat, ne sitä saavat. Pojat taitavat olla perinteisesti enemmän äänessä, joten näin saattavat saada huomiota enemmän. En kyllä usko, että tuossa on kyse seksismistä. Enemmänkin se vaan menee yksilöiden tarpeiden mukaan.

Tuo "miesidentiteetti" on mielenkiintoinen kyymys. Olen viimeaikoina ollut enemmän kiinnostunut kriittisestä miestutkimuksesta kuin naistutkimuksesta joten siitä olisi mielenkiintoista keskustella lisääkin.
´

Minkälaista tuo kriittinen miestutkimus on? Mä olen kovasti miettinyt kyllä miesten ja poikien rooleja. Eivät ole helppoja eikä yksinkertaisia nekään.

Hassua tuo, että itse en voi sietää tuota "power of a woman's love" -kohtaa. Tuosta kohdasta tulee aina mieleeni nainen, joka jatkuvasti antaa anteeksi väkivaltaiselle poikaystävälleen, koska uskoo voivansa muuttaa tämän jos vain rakastaa tarpeeksi... Tori ei itse varmasti ole tarkoittanut tuota :kohautus:.

Jos Clyde sen laulaisi, se voisi ollakin noin? :kohautus: Mulle tulee mieleen tosta vain se, kuinka kristityt veivät arvon kaikilta vanhoilta äitijumalilta. Ja kuinka se on tärkeää, että on olemassa molemmat, sekä naiseus että mieheys. Niin kuin sanoin, olen varmaan itsekin jonkun sortin feministi, mutta ehkä kuitenkin koen tänä päivänä suuremmaksi tragediaksi kenen tahansa syrjimisen mistä tahansa syystä! Sen, kuinka ihmiset eivät ymmärrä tai siedä erilaisuutta, ja kuinka ihmiset alkavat uskomaan tähän ja vihaamaan itseään... Mutta jokaisella meillä on risti kannettavana, enkä halua täällä herättää pahennusta tuolla naistenpäiväasialla! sinetti:

Dragon
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Datura » To Syys 27, 2007 0:07

Voi ei. Tosi mielenkiintoinen aihe -kiitos sen aloittajalle- ja joka kerta kun olen käynyt katsomassa foorumia, niin tämä asia on vaan levinnyt ja levinnyt . Tuntuu vaikealta kommentoida tuota varsinaista aihetta kun koko ajan tulee uusia polkuja tähän juttuun.

Niin, emmehän tokikaan kukaan tunne Toria henk.koht. mutta ainakin itse koen, että koska olen lukenut niin paljon hänen haastattelujaan sekä erityisesti itsensä kirjoittamaa tekstiä omasta "filosofiastaan" Piece by piece-kirjan muodossa (jonka koen luotettavaksi lähteeksi toisin kuin kaikkia haastatteluja), niin koen tietäväni mitä asioita hän ajaa ja suunnilleen mitkä ovat hänen kantansa nyt vaikkapa noihin eri kategorioihin, joita Dragon listasi.

Tulisi kyllä aivan hirveän pitkä posti jos noita kommentoisi. Osaisikohan sitä tiivistää jotain...hmmm.

Ok, ehkä yritänkin myöhemmin, mutta en edes aloita pohtimaan noita muita juttuja :sadwave: paitsi pakko mainita, että kyllä Suomessakin ollaan kaukana tasa-arvosta. En nyt vertaa muihin maihin vaan vertaan vain ihan siihen käsitteeseen `tasa-arvo`. Että kyllä se Tori saa feminismiä ainakin minun puolestani nostaa keskeiselle sijalle taiteessaan.

(Ai niin ja vielä mainittava näistä harhapoluista tuo J. Butler. Minullekin on tuttu, sillä olen käyttänyt hänen teorioitaan työssäni. Varsin mielenkiintoinen, kannattaa tutustua.)
and threads that are golden don`t break easily
Datura
New B
New B

ViestiKirjoittaja Lilith » To Syys 27, 2007 9:45

Dragon kirjoitti:Minkälaista tuo kriittinen miestutkimus on? Mä olen kovasti miettinyt kyllä miesten ja poikien rooleja. Eivät ole helppoja eikä yksinkertaisia nekään.

En todellakaan ole mikään asiantuntija tässä asiassa, olen lukenut vasta yhden kirjan. Toinen odottaa pöydälläni, mutta se liittyy enemmän tiettyyn tutkimusalaan kuin yleiseen teoriaan. Miestutkijoissa löytyy sekä miehiä että naisia, luultavasti kuitenkin miehiä enemmän.

Se kirja jonka luin, oli todella mielenkiintoinen, Theorizing Masculinities. Sen tarkoituksena oli osoittaa, että myös maskuliinisuus on sosiaalinen konstruktio, ajasta ja paikasta riippuvainen. Yksi mielenkiintoisimmista artikkeleista käsitteli maskuliinisuutta homofobiana. Siinä keskityttiin tosin amerikkalaiseen maskuliinisuuteen, joka on eri asia kuin suomalainen, mutta ehkä siinä voidaan nähdä jotain yleismaailmallista.

Pääpointti artikkelissa taisi olla se, että pojan psykologinen kehitys johtaa hylkäämään äidin, sitä kautta feminiinisyyden ja sitä kautta johtaa seksismiin. Toiseksi sama psykologinen kehitys johtaa hylkäämään homoeroottisen kaipuun miehiin, tukahduttamaan sen, mikä johtaa homofobiaan. En todellakaan voi sanoa olevani täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa, teoria yksinkertaistaa aika paljon ja vetoaa Freudiin, jonka teoriat ovat kiistanalaisia.

Tärkeintä antia artikkelissa oli ehkä se, miten valtasuhteet toimivat. Vaikka sekä patriarkaalinen propaganda että feministit väittävät miesten olevan vallassa, tavalliset miehet eivät tunne näin. Tosiasiassa valtasuhteet ovat näkymättömiä, vaikka vallassa onkin loppujen lopuksi joku mies. Kirjoittaja toteaa lopuksi, että "our imperfect analysis of our own situation leads us to believe that we men need more power, rather that leading us to support feminists' efforts to rearrange power relationships along more equitable lines." Eli siis miesten asema ei myöskään ole hyvä, mutta se johtuu paljolti juuri samasta asiasta kuin naisten aseman huonous: vääristyneistä valtarakenteista.

Jos Clyde sen laulaisi, se voisi ollakin noin? :kohautus: Mulle tulee mieleen tosta vain se, kuinka kristityt veivät arvon kaikilta vanhoilta äitijumalilta. Ja kuinka se on tärkeää, että on olemassa molemmat, sekä naiseus että mieheys.

Noinhan se tietysti menee. Pitäisi varmaan tarkistuttaa aivonsa ;). Toisaalta jos ajatellaan jotain lukijakeskeisiä tekstintulkinnan tapoja, niin jokainen lukija on oikeassa, jos tekstistä löytyy riittävästi tukea omalle tulkinnalle...

Niin kuin sanoin, olen varmaan itsekin jonkun sortin feministi, mutta ehkä kuitenkin koen tänä päivänä suuremmaksi tragediaksi kenen tahansa syrjimisen mistä tahansa syystä! Sen, kuinka ihmiset eivät ymmärrä tai siedä erilaisuutta, ja kuinka ihmiset alkavat uskomaan tähän ja vihaamaan itseään...

Itse koen, ettei feminismissä ole kyse pelkästään miesten ja naisten, vaan kaikkien mahdollisten valtasuhteiden paljastamisesta ja dekonstruktuoimisesta. Nuo miesten ja naisten väliset valtasuhteet vain ovat laajimmalle levinnyt ja ehkä myös näkyvin esimerkki syrjinnästä. Ongelmana on tietysti se, että silloin muut syrjinnän muodot saattavat helposti jäädä huomaamatta, kun keskitytään vain yhteen.

Mainitaan vielä, että joidenkin feministien mukaa mies ei voi olla feministi, koska häneltä puuttuu omakohtainen kokemus siitä, mitä on olla syrjitty juuri naisena. Mies voi olla profeministi. Vähän pilkunviilaukseltahan tuo tuntuu, mutta toisaalta, kun ajatellaan, että patriarkaatti on ikään kuin vienyt sanat naisilta (eikös Torikin ole sanonut jotain tähän suuntaan?), niin feministeillä pitäisi olla oikeus määritellä itse käyttämänsä termit :).

Tulipas pitkä sepustus :blaa:
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

Seuraava

Paluu Yleinen Tori-keskustelu