Hotel

"then thought that I could decipher your message..."

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

Hotel

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Ma Marras 05, 2007 18:26

Hotel

Met ’em in a hotel
Met ’em in a hotel
Beneath ground
tell me that he’s missing
tell me this is one for
Lollipop Gestapo

You were wild
where are you now
You were wild
where are you now

give me more
give me more
give me more
I have to learn to let you crash down
I have to learn to let you crash

Met ’em in a hotel
Met ’em in a hotel
you say he’s the biggest thing
there’ll be this year
I guess that what I’m seeking
I guess that what I’m seeking
isn’t here

Met him in a hotel
Met him in a guess world
guessed anyone but you
You were wild
where are you now
You were wild
where are you now

give me more
give me more
give me more
I have to learn to let you crash down
I have to learn to let you crash

where are the velvets
where are the velvets
where are the velvets
when you’re coming down
where are the velvets
where are the velvets
where are the velvets
when you’re coming, coming down

You were wild
where are you now
You were wild
where are you now
You were wild

King Solomon’s Mines
Exit 75
I’m still alive
I’m still alive
I’m still alive...

Plus löysin yhden intron jonka Tori on laulanut ennen Hotel:a

"in a hotel"
intro to Hotel
October 10, 1998
New Orleans, Louisiana

and I can see
coming over the hill
something that reminds me of you
and I can see
something that’s not very well
something we wished for long ago
and I can tell
that you are gone, now
and I can tell
that you’re right here
and I can tell
that you’re long gone
but I met you
and I’ll meet you
in a hotel...

Kuten kaikki From the Choirgirl Hotel levyn biisit, on tämäkin tarina jonkun sortin menetyksestä. Vaikka moni arvelee tämänkin kertovan Torin keskenmenosta niin Tori itse on kommentoinut asiaa tällä tavalla:

"I think as you're getting married, all the loves, even 10-minute loves are popping up. Hotel was really like feeling like an agent - a spy - in that he was the greatest guy at one time and they were giving me time behind enemy lines. Even though she knows they can't be lovers because it's a whole other life, she just can't let him go."

Voisin lähteä kertomaan mitä muut Tori fanit ovat Hotel:sta arvuutelleet ja tuon biisin sanoituksista mutta kirjoitan ensin oman näkemykseni ihan oman henk.kohtaisen kokemuksen muodossa :) Koettakaa jaksaa lukea..heh.

Itse ajattelen tuon myös niin ettei tämä laulun henkilö saa mielestään miestä johon on törmännyt joskus monta vuotta sitten.. En tarkoita että miestä ajattelisi koko aika vaan että aina silloin tällöin sitä jää miettimään että "mitäköhän sille kuuluu.. onkohan se kunnossa". Itse törmäsin kerran poikaan josta en olisi ikinä uskonut löytäväni mitään sen ihmeempää (guessed anyone but you).Olimme täysin erilaisia. Tuo Met him in a hotel,Met him in a guess world on siitä hauska koska tapasin tämän pojan ensin chat huoneessa. Tämä poika oli kokenut kovan nuoruuden. Hänen isänsä oli ajanut hänet 16 vuotiaana pois kodista herättäen kylmästi vaan suihkuttamalla vettä kasvoille. Tästä syystä kai elämä oli opettanut hänet kovaksi.(You were wild where are you now)Ja vaikka olimme täysin toistemme vastakohdat, silti jokin veti mua häntä kohti(give me more,give me more,give me more)ja olin aina huolissani siitä miten hän pärjää. Tajusin kuitekin lopulta ettei siitä tule mitään.. mun on pakko antaa hänen kulkea omia polkujaan ja luottaa siihen että hän pärjää(I have to learn to let you crash down,I have to learn to let you crash) Ja että vaikka se tekikin todella kipeää luovuttaa... olen silti elossa (King Solomon’s Mines,Exit 75,I’m still alive,I’m still alive,I’m still alive... )

Hotel vaan tuo mulle mieleen aina tuon pojan.. Crazy on muuten toinen joka muistuttaa mua tuosta samasta pojasta :)

Sitten niihin muihin asioihin. Luin netistä huhuja että Hotel kertoisi Neil Gaimanista mikä mun mielestä ei oikein voi pitää paikkaansa. Vaikka Hotel onkin vahvasti saanut vaikutteita Gaiman:n Neverwhere kirjasta jonka tässä luin tän kesän aikana. Hotel:n sanoista löytyy paljonkin samaa mitä tuossa kirjassa on: Underground,the guessworld, the velvets...Nuo "velvets" (Samettiset) hahmot ovat kauniita naisia jotka pukeutuvat samettiin ja imevät suudelman aikana uhrin sielun omaksi ravinnokseen. Kai se olisi aika mukava ja kivuton tapa poistua tästä maailmasta (where are the velvets,when you’re coming, coming down).

Sitten pohdin tuota Lollipop Gestapo sanaa. Tori on kuulemma jossain haastattelussa sanonut että se viittaisi YKTR aikoihin.. iso tukka, paljon meikkiä, sääreen asti ylettyvät saappaat.. Eli olisiko Torin tapaama mies niiltä ajoilta? Siis mies josta Tori laulaa Hotel:ssa. Moni fani tosin myös on pohtinut sitä että Lollipop Gestapo tarkoittaisi jonkunlaista baby snatcher:ä. Lapsuuden varastajaa? Jopa pedofiiliä?

Mutta.. en tämän enempää tästä laulusta keksi.. tai löydä kerrottavaa. Olisi kiva jos te muut kertoisitte oman näkemyksenne :)

Hotel:sta onkin vaikeaa löytää oikeastaan mitään livemateriaalia :( Tässä oikeastaan ainoa jossa Tori esittää Hotel:n kokonaan:

http://www.youtube.com/watch?v=4wv2qOIR-ME

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Perla » Ma Marras 05, 2007 20:58

Kiitos, tosi hienosti kirjoitettu! :peukku: Ja väitit vielä, ettei sulla muka ole mitään sanottavaa...

Koskettavasti kerroit tuosta tuntemastasi pojasta ja miten nuo Hotelin sanat sopii sinun ja hänen suhteeseen. Noinhan sitä tulee usein tehtyä, että samaistuu laulun tarinaan... Esimerkiksi Space Dogiin minulla ei ole tuollaista omakohtaista suhdetta, mutta joihinkin muihin Torin kappaleisiin on, kuten nyt vaikka Motheriin ja Precious Thingsiin. Se, että ihmiset voi löytää tuolla tavalla kosketuspintoja kappaleisiin, kertoo tietysti myös siitä, että lauluntekijä on tahollaan onnistunut luomaan jotain kestävää.

Täytyy nyt kyllä myöntää, että minulle nuo Choirgirl Hotelin loppupuolen kappaleet on jääneet vähän etäisiksi :oops: (no SYC on kyllä ollu viime aikoina kuuntelussa, se muistuttaa vähän joitain ADP:n kappaleita). Jostain on jäänyt mieleen, että Tori on puhunut kyseisen albumin lauluista tyttöinä, jotka on kyllä samassa hotellissa, mutta kuitenkin kukin omanlaisensa tai jotain vastaavaa torimaista jargonia. Jänskää olisikin ollut, jos Hotel olisikin kertonut noista tytöistä ja ollut vähän kuin laulu lauluista... :mrgreen:

Kiintoisaa, että Hotelissa ja Gaimanin Neverwheressä on nähty yhtäläisyyksiä. Minäkin luin Neverwheren jokin aika sitten, ja kyllä sen jälkeen oli niin pettymys matkustaa Lontoon maanalaisella - oikeasti se onkin tosi kliininen ja siisti... :nouvei: Ja Stardustissako Tori oli muutettu puuksi?

Perla
Perla
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Lilith » Ma Marras 05, 2007 23:32

Todella hyvä tulkinta Hotelista :). Kiva lukea ihan omakohtaisiakin tulkintoja eikä ainoastaan ns. "virallisia" arvuutteluja siitä mitä kappale mahtaisi tarkoittaa. Myös Torin ajatuksia kappaleesta oli mielenkiintoista lukea, en muista törmänneeni tuohon koskaan aiemmin.

Hotel taisi Pandoran ohella olla viimeisiä kappaleita Choirgirliltä johon pääsin sisään. Aloin pitää kappaleesta hiukan nurinkurisesti lopusta käsin, ensiksi siitä viimeisestä torventorähdyksestä, se saa minut aina hyvälle tuulelle. Sen jälkeen aloin pitää lopun "King Solomon's mines" -kohdasta, ja lopulta koko kappaleesta.

Olen siitä lähtien kun sain tietää Torin saaneen keskenmenoja pitänyt vähän kaikkia Choirgirlin kappaleita niistä kertovina, ja Hoteliin se sopii kyllä aika hyvin (olisiko tuo "lollipop Gestapo" muuten sama asia kuin Sparkin "ice-crem assassin"?). Tosin kuten täälläkin on monta kertaa todettu, Torin kappaleet eivät ole yksiselitteisiä, joten useampiakin tulkintoja tästä(kin) kappaleesta voi esittää. Tuohon Torin selitykseen sopii hyvin se, että hotelli on sellainen paikka, johon ei jäädä asumaan, vaan se on pelkkä ohikulkupaikka.

Pitäisikin tutustua tuohon Neil Gaimanin tuotantoon. Kun olisi joskus aikaa... :huokaus:

MUOKS. Löysin Hotelin New Yorkista tältä kiertueelta:

http://www.youtube.com/watch?v=R6pOzjx2YHA
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ti Marras 06, 2007 0:20

Tanya, ensin täällä dissaat omia kykyjäs kirjoittaa monen viikon ajan, sitten heität tollasen tosi koskettavan ja pohdiskelevan tulkinnan!!!! :tapu:

(Ihan vaan sivuhuomautuksena taidan muistaa tuon ajan, kun tapailit tuota kyseistä poikaa? Ellen nyt ihan väärin tulkinnut sua. Tai oikeastaan Crazyn avulla linkitin ton jutun..)

Mulle Hotel on siitä kiinnostava biisi, kun se on musiikillisesti niin moniuloitteinen, moniosainen. Tykkään tuollaisesta! Sanat ovat olleet aina vähän hämärän peitossa enkä ole kokenut sitä kovin henkilökohtaisesti siis. Joskus ajattelin, että se on tavallaan kuin jatko-osa Little Earthquakes-biisille, kun molemmissa on samanlainen moniosainen rakenne ja molemmissa on tavallaan viittaus vampyyreihin. Mua kyllä toi Gaimanin tuotanto kanssa kiinnostaa, mutta en ole saanut aikaiseksi lukea. (Onko moni muuten jo nähnyt Stardustin?) Neverwherestä olen kyllä kuullut alun. Niin juuri, *kuullut*.. ollessani koulunkäyntiavustajana erään kuudennen luokan opettaja luki sitä ääneen luokalleen, ja tuo olikin mielenkiintoista aikaa! Luulen sen menneen kyllä ohi kuudesluokkalaisilta, mutta miksipä ei voisi heidänkin ikäisiä jo haastaa vähän vaikeamminkin avautuvaan tekstiin? Ja fantasiaahan tuo on...

No joo, mutta siis hieno biisi ja taas alkaa tehdä mieli kuunnella Choirgirliä enemmän... sama kuin tuon Black-Dove-ketjun jälkeen! :)

Mäkin joskus muuten ajattelin, että kiva jos tuo biisi kertois justiinsa siitä hotellista, missä nuo kaikki Choirgirlit asuivat... mutta ei nuo sanat hirveästi sitä pointtia kyllä tue.. :kohautus:
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Ti Marras 06, 2007 14:32

Öö.. kiitos kauniista sanoista :oops: :sydis: Halusin kertoa jotain vähän henk.kohtaisempaa syytä sille miksi joku Torin biisi koskettaa ja puhuttelee.. siksi vaihdoin Hotel:iin koska sen ympärille saan rakennettua omakohtaisen tarinan. Liquid Diamonds on myös rakas mutta en sen sanoista kuitenkaan ehkä pysty kertomaan mitään yhtä samanlaista tarinaa kun Hotel:sta.

Dragon. Kyllähän sä sen pojan muistat joo varmaan ihan oikein. Tuo Crazy biisi kun kertoo niin hyvin sen fiiliksen mitä myös tunnen kun ajattelen sitä poikaa. Juuri kun olin päässyt jotenkin yli siitä etten häntä enää näe.. törmäsin siihen tilanteeseen uudestaan:

And as soon
as you have
rearranged the mess
in your head
He will show up looking
sane
perfectly sane
If I know Crazy

Mutta.. siitä saisikin sitten taas ihan oman tarinansa :) *huokaus*

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja sanna. » Ti Marras 06, 2007 19:54

kyllä te sitten osaatte! :tapu:
aina ja ikuisesti.
sanna.
New B
New B

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Ti Marras 27, 2007 18:40

Lisää Torin kommentteja Hotellista:

"I was definitely crashing at a certain point, I mean emotionally crashing. I had almost crashed and that's what I sing about in Hotel. It's a strange feeling to see you are crashing, and you know, that it is so, and you know nobody will appear and say: you don't have to crash now. you crash, and then you gotta crawl out of that one." - Deutschlandfunk 5/18/98

"...in 'Hotel' she says goodbye to someone she perhaps might have married. I think as you're getting married, all the loves, even the 10-minutes loves, are popping up. 'Hotel' was really like feeling like an agent - a spy - in that he was the greatest guy at one time and they were giving me time behind enemy lines. Even though she knows they can't be lovers because it's a whole other life, she just can't let him go. That's the thing about letting old lovers go. You don't stop loving some of them. There are a couple you love no less than you ever did. Not to mention names...but I'm still in love with a couple. You're not going to try to make it work again, but if they needed you, you'd drop everything." - Alternative Press 7/98

"'Jackie's Strength' and 'Hotel' came to me as Siamese twins. The chorus of 'Jackie' was really the chorus of 'Hotel' so I had to pull them apart. 'Hotel' actually came with three choruses, as hotels do. It took a while to realize that 'Jackie' was a different [song]." - BMG 3/99

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

Paluu Musiikki ja sanoitukset