Itse olen aina ajatellut, että Pandora's Aquarium kertoo keskenmenosta. Sehän oli ensimmäinen kappale, joka FTCH:lle syntyi. Tämä johtuu ainakin kohdasta "you're still alive below the waste" joka kuulostaa samalta kuin "you're still alive below the waist" (joskus luulin että Tori laulaa niin oikeasti). Luulisin, että kyseessä on samalla tavalla tahallinen ilmaus kuin Leatherissa "in a sense" = innocence.
Pandora ja Persefone ovat antiikin kreikan mytologian hahmoja. Pandora oli ensimmäinen nainen, jonka jumalat loivat rangaistukseksi Prometheukselle, joka oli varastanut tulen jumalilta. Pandora toi mukanaan laatikon, jonka myyttiversiosta riippuen avasi joko hän itse tai Prometheuksen veli Epimetheus. Laatikosta lähtivät ulos kaikki pahat asiat, sairaudet ja onnettomuudet, ja laatikkoon jäi ainoastaan toivo. Se miten tämä liittyy kappaleeseen, sitä en tiedä. Ehkä kyseessä on, samoin kuin Persefoneenkin tapauksessa, traaginen myyttinen naishahmo, joiden seurassa Tori sitten nyt (keskenmenon jälkeen) hengailee.
Persefoneen kuvittelisin liittyvän Torin innostukseen arkkityyppejä kohtaan. Vaikka itse en arkkityypeistä juuri perusta, niin hyvä johdatus aiheeseen on Jean Shinoda Bolenin "Goddesses in everywoman". Se on ihan mielenkiintoista luettavaa.
Persefoneen myytti lyhyesti: Persefone oli nuori tyttö, jonka manalan jumala Hades ryösti puolisokseen. Persefoneen äidin, Demeterin, tehtävänä oli huolehtia kasvillisuuden kukoistamisesta. Tyttären ryöstön seurauksena luonto kuitenkin kuihtui, kun Demeter suri menetettyä tytärtään. Lopulta Zeus puuttui asiaan ja käski päästämään Persefoneen takaisin äidilleen. Hades kuitenkin houkutteli Persefoneen syömään granaatinomenan siemenen, minkä seurauksena Persefoneen oli palattava takaisin manalaan aina kolmasosaksi vuotta, muun osan vuodesta hän sai viettää äitinsä luona.
Muut ihmiset (tai joku tietty ihminen) luulevat, että Torin voi laittaa "in single file"; esimerkiksi BFPn perusteella, että Tori voidaan asettaa kategoriaan "vihainen nainen". Pandora's Aquariumissa Tori kuitenkin sanoo, ettei hän ole Persefone, eli häntä ei voi niin helposti kategorisoida vain yhteen laatikkoon. Jokaisessa ihmisessä vaikuttaa useampi arkkityyppi, joista yhdessä muodostuu kokonainen ihminen.
Tori itse sanoo kappaleesta seuraavaa (lähde
here in my head):
"You know when you've cried and cried, and you really can't cry anymore, so you're very quiet? I started hearing the water, and Pandora - the last song on the record - came to me. She was sort of warning me that there are so many feelings under the rocks that I needed to turn into. She told me, 'You need to dive into this one, Tori, because your healing is in there. Once you go, it's a whole new journey, but you've got to metaphorically leave this little dock and come with me to find out what's really in this ocean of feelings.' So i did. And that's where I met these songs."