Laulujen merkityksestä..

"then thought that I could decipher your message..."

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

Laulujen merkityksestä..

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Su Syys 02, 2007 20:57

Eli varmaan olette joskus ihmetelleet että mistähän tämäkin Torin biisi nyt oikein kertoo? Mun kohdalla noita on todella paljon.. esim tässä juuri kuuntelin Beulah Land:a joka siis menee yli hilseen. Mistä lie kertoo. On tullut kuunneltua tuota niin harvoin etten heti edes tunnistanu mikä biisi on kyseessä kun kuuntelin sitä kuulokkeilla. Siirsin nimittäin Torin b-puolet mp3 soittimeeni.

Mutta. Jos tänne voitais kirjoittaa omia mielipiteitä Torin biiseistä ja niiden merkityksestä. Joku toinenhan saattaa ajatella jostain biisistä eri tavalla ja sitä kautta se voisi tuoda muillekin ideoita :)

Eli.. jos vaikka aloittais tuosta Beulah Land:stä? Onko se uskonnollinen biisi ja mikä on Beulah? Onko kenelläkään omia näkemyksiä?

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ma Syys 03, 2007 11:37

Haeskelin netistä hiukan merkityksiä. Ensinnäkin "Beulah" tarkoittaa puolisoa. Löytyy Raamatusta Jesaja 62:4.

"Thou shalt no more be termed Forsaken; neither shall thy land any more be termed Desolate: but thou shalt be called Hephzibah, and thy land Beulah: for the LORD delighteth in thee, and thy land shall be married." (King James Version)

Suomeksi uusi raamatunkäännös:
"Ei sinun nimesi enää ole Hylätty
eikä maasi nimi Hedelmätön,
vaan sinun nimesi on oleva Rakastettuni
ja maasi nimi Puolisoni,
sillä Herra rakastaa sinua
ja ottaa sinun maasi puolisokseen."

Toiseksi löytyi tällainen kristillinen hymni: http://bettsgarden.com/beulahland.html

Omaa näkemystä täytyy aina vähän miettiä... Mutta sanonpahan vaan että "Give me religion and a lobotomy" on yksi Torin parhaista sanoituksista (ja se on paljon sanottu se ;)).
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ma Syys 03, 2007 19:05

Kiitokset noista selityksistä! Ihanaa, kun joku jaksaa ottaa jotain selville..

Kovasti raamatulliseksi olen tuon biisin tulkinnutkin, siis Tori-tyyliin raamatulliseksi..

Ja samaa mieltä olen tuosta Lobotomy-kohdasta, aika kuolematon... :rotfl:
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Ma Syys 03, 2007 20:28

Tuosta hymnistä voisi päätellä että beulah land olisi taivas.. tai sitten joku semmoinen ihana ja upea paikka minne ihminen menee kuoleman jälkeen? Tai jotain aivan upeaa..autuasta.. Eli onko toi Torin tapa nyt sitten vähän vitsailla uskonnolle? Tämmöset sanat löyty netistä (hereinmyhead) Beulah Land:iin.. lieneekö sitten ne oikeat?? you beautiful whore??? WTF?? En olekaan tuon biisin sanoituksiin niin perehtynyt.Kuulen ainakin vähän erilailla joissain kohdin.. PS: Kuuntelin ton uudestaan samalla kun luin sanoja ja kyllä ne vaikuttaa aidoilta..hurjaa..

beulah land
got a wasted gun
licorice man
i'll sum you up
thumbs up
got something in that sand
beulah girl
you been hitchin me up

got some candy
and a sweet sing
give me religion
and a lobotomy

beulah land
you beautiful whore
tell me when
i don't need you anymore

said that somehow
you're gonna get something here
so you're right in the middle
and then i'm you
something is coming back again
i said....you
maybe i don't wanna go
to where you're not, and so

so...beulah land
gonna find me a worm
a place to bathe
this body on down
got a rubber board
and a crocodile
gonna float
on past your home

say when
just say when
just say when

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ma Syys 03, 2007 22:56

Olen nyt hiukan miettinyt mitä tuo voisi tarkoittaa. Raamatussa tuo beulah tarkoittaa siis puolisoa (tarkemmin sanottuna sana on nif'ilin partisiippi verbistä b'l, tulla naiduksi, päästä naimisiin; jos jotain heprea sattuu kiinnostamaan :P).

Tuossa hymnissä, samoin kuin toisessakin hymnissä johon törmäsin (http://www.cyberhymnal.org/htm/b/e/beulah2.htm), "Beulah land" tarkoittaa taivasta. Jesajan kohdassa taas "Beulah land" tarkoittaa Israelia tai luvattua maata, joksi amerikkalaiset fundamentalistit ymmärtävät USAn. Joka tapauksessa siis täydellinen paikka, joka "virtaa maitoa ja hunajaa", tai "got some candy and sweet sing". Tämä uskonto on kuitenkin sama asia kuin lobotomia ("give me religion and lobotomy") - mahdollisesti sen takia, ettei tässä ole kaikki, vaan jotain on jäänyt kertomatta ("got something in that sand").

Raamatun profeettakirjoissa Israelista puhutaan usein Jahven rakastettuna, ja myös uskottomana puolisona tai porttona (varsinkin Hesekielin kirjassa), siitä siis "Beulah land, you beautiful whore". "tell me when I don't need you anymore" - milloin ei tarvita enää uskontoa (ainakaan siinä muodossa kuin jotkut kristityt sen esittävät).

Joten "gonna find me a worm a place to bathe this body on down" - puhdistuminen entisestä uskonnosta, ikäänkuin uusi kaste, jonka jälkeen "gonna float on past your home ", voi lähteä pois/päästä eroon vanhasta.

(Jos tässä selityksessä ei ole järkeä, se johtuu siitä että on takana on aika pitkä päivä)

Ps. Nyt kun ajattelen vielä lisää, Beulah land voisi tarkoittaa (jälleen kerran...) myös Maria Magdaleenaa, joka joidenkin mukaan oli Jeesuksen puoliso, ja jota usein kristillisessä perinteessä on (väärin) pidetty huorana. Tai sitten ei, nyt en jaksa enää ajatella :uni:
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja LaurenLasiaurinko » Ti Syys 04, 2007 19:49

Hah. Mä oon tosi huono näiden sanojen kanssa.
Kuuntelen kappaleet, ja sanoista ja melodiasta yhteensä tulee sellanen käsitys koko kappaleen tarkoituksesta ja huomaan, että on tosi syvällisiä ja itselel tärkeitä ne sanat, mutta taas loppujen lopuks aina mietin, että mistähän tämäkin kertoo. Kappaleen loppuessa koko tarkotus unohtuu.

Crucify kertoo kiusaamisesta, ja on sen takia niin tärkeä,
Ireland - vaikea kertoa sanoituksista mitään mutta koskettavat ovat nämäkin.

Osaan vain kuvailal sitä tunnetta, mikä tulee kuunnellessa, en sitä mistä sanat tulevat :D

Ja Sparkissä(?) se Nurses kohta AH.
[font style = courier]Uskallatko piirtää
ympyröitä raitapaperille?[font]
LaurenLasiaurinko
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Ke Syys 05, 2007 16:24

LaurenLasiaurinko kirjoitti:Crucify kertoo kiusaamisesta

Mun mielestä Crucify kertoo siitä miten ihminen saattaa päivittäin kokea olevansa riittämätön muille ja itselleen. Epäonnistumisista ja siitä miten helposti syyttää kaikesta itseään.."ristiinnaulitsee" itsensä.. ja sydämensä. Kuinka tuntee olonsa mitättömäksi. Vai olenko nyt ollut ihan väärässä tuon laulun suhteen?

Yksi joka sitten myös on aina mietityttänyt on tuo Pandora's Aquarium. Että mistä se kertoo.. ilmeisesti jostain suhteesta.. Onko tässä suhteessa mies sitten jotenkin passiivinen osapuoli?? Ja miten tuon itse laulun nimi sitten liittyy koko biisiin?? :kohautus:

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Dragon » Ke Syys 05, 2007 18:36

Tanya, et kai varsinaisesti voi olla "väärässä" Torin sanoitusten suhteen. Tuskin mitään absoluuttista totuutta on niihin liittyen. Mielestäni sun mielipide Crucifystä ei mitenkään sulje pois Laurenin mielipidettä! Kiusaaminen ja tuo itsensä syyllistäminen liittyy voimakkaasti yhteen. Tämä oli siis mun mielipide! :mrgreen:

Lauren, taidat olla yksi niitä harvoja, jotka pitävät Ireland-biisistä! Mutta en tosiaan tarkoita, että se olisi huono juttu! :P Siis hieno juttu tämä! :) Nimenomaan. Torin musiikki voi koskettaa niin eri tavoilla eri ihmisiä.

D
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ke Syys 05, 2007 21:16

Itse olen aina ajatellut, että Pandora's Aquarium kertoo keskenmenosta. Sehän oli ensimmäinen kappale, joka FTCH:lle syntyi. Tämä johtuu ainakin kohdasta "you're still alive below the waste" joka kuulostaa samalta kuin "you're still alive below the waist" (joskus luulin että Tori laulaa niin oikeasti). Luulisin, että kyseessä on samalla tavalla tahallinen ilmaus kuin Leatherissa "in a sense" = innocence.

Pandora ja Persefone ovat antiikin kreikan mytologian hahmoja. Pandora oli ensimmäinen nainen, jonka jumalat loivat rangaistukseksi Prometheukselle, joka oli varastanut tulen jumalilta. Pandora toi mukanaan laatikon, jonka myyttiversiosta riippuen avasi joko hän itse tai Prometheuksen veli Epimetheus. Laatikosta lähtivät ulos kaikki pahat asiat, sairaudet ja onnettomuudet, ja laatikkoon jäi ainoastaan toivo. Se miten tämä liittyy kappaleeseen, sitä en tiedä. Ehkä kyseessä on, samoin kuin Persefoneenkin tapauksessa, traaginen myyttinen naishahmo, joiden seurassa Tori sitten nyt (keskenmenon jälkeen) hengailee.

Persefoneen kuvittelisin liittyvän Torin innostukseen arkkityyppejä kohtaan. Vaikka itse en arkkityypeistä juuri perusta, niin hyvä johdatus aiheeseen on Jean Shinoda Bolenin "Goddesses in everywoman". Se on ihan mielenkiintoista luettavaa.

Persefoneen myytti lyhyesti: Persefone oli nuori tyttö, jonka manalan jumala Hades ryösti puolisokseen. Persefoneen äidin, Demeterin, tehtävänä oli huolehtia kasvillisuuden kukoistamisesta. Tyttären ryöstön seurauksena luonto kuitenkin kuihtui, kun Demeter suri menetettyä tytärtään. Lopulta Zeus puuttui asiaan ja käski päästämään Persefoneen takaisin äidilleen. Hades kuitenkin houkutteli Persefoneen syömään granaatinomenan siemenen, minkä seurauksena Persefoneen oli palattava takaisin manalaan aina kolmasosaksi vuotta, muun osan vuodesta hän sai viettää äitinsä luona.

Muut ihmiset (tai joku tietty ihminen) luulevat, että Torin voi laittaa "in single file"; esimerkiksi BFPn perusteella, että Tori voidaan asettaa kategoriaan "vihainen nainen". Pandora's Aquariumissa Tori kuitenkin sanoo, ettei hän ole Persefone, eli häntä ei voi niin helposti kategorisoida vain yhteen laatikkoon. Jokaisessa ihmisessä vaikuttaa useampi arkkityyppi, joista yhdessä muodostuu kokonainen ihminen.

Tori itse sanoo kappaleesta seuraavaa (lähde here in my head):

"You know when you've cried and cried, and you really can't cry anymore, so you're very quiet? I started hearing the water, and Pandora - the last song on the record - came to me. She was sort of warning me that there are so many feelings under the rocks that I needed to turn into. She told me, 'You need to dive into this one, Tori, because your healing is in there. Once you go, it's a whole new journey, but you've got to metaphorically leave this little dock and come with me to find out what's really in this ocean of feelings.' So i did. And that's where I met these songs."
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja LaurenLasiaurinko » To Syys 06, 2007 15:13

Joo, eiköhän se kiusaaminen ja itsensä syyllistäminen ole aikalailla samaa.

Ireland:

"Drivin in my Saab
on my way to Ireland
its been a long time
its been a long time"

Kuullostaa jotenkin elämältä sinänsä. kaikki junnaa paikoillaan, mikään ei etene ja päivät on kaikki samanlaisia. Ja muutenkin niin hauskan rauhallinen jne.
Tuli kyllä aika shokkina kuulla ettei väki pitäis tästä kappaleesta : D

Marys of the Sea on mun mielestä kans ihana. Löytyy monta ihanan rauhallista kappaletta tuolta Beekeeperiltä. Ja tämän kappaleen alussa on jotain ihmeellistä rahallista voimaa. Ja kertosäkeessä onjust sitä mitä haluan Torilta kuulla. Ihania korkeita kohtia.

Parasolissa myös jotain, minkä takia Beekeeperisä tykkään.
[font style = courier]Uskallatko piirtää
ympyröitä raitapaperille?[font]
LaurenLasiaurinko
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Dragon » To Syys 06, 2007 18:22

Myös mun suosikit tuolta levyltä ovat juuri Parasol ja Marys of the Sea. Marys vetoaa siihen mun mystiseen puoleen, mikä on tosi kiinnostunut kaikesta vanhasta mytologiasta... Parasol taas on niin täynnä rauhallista voimaa, että siitä tulee tosi vahvalle tuulelle.

Tuolla levyllä on kyllä myös Jamaica Inn, Barons of Suburbia, Original Sinsuality, Beekeeper, Toast ja Mother Revolution, mitkä on mun mielestä ihan huippu-Toria. Ireland-biisi ei valitettavasti ole kovasti ikinä iskenyt, jotenkin siinä on jotain sellasta, mikä ei ole tavoittanut mua. Ehkä en ole sitä oikein kuunnellu tarkkaan, tai sitten ennakkoasenteeni tuon biisin sha-la-la-henkeä kohtaan on estänyt mua kuuntelemasta! :mrgreen:

Mutta esim. Hoochie Womanin studioversiosta en pitänyt koskaan, kun taas sitten Hampurissa se kuulosti paljon paljon paremmalta! Hmm, onkohan Tori ikinä esittänyt Irelandia livenä...?

Lilith, kiitokset taas hankkimistasi tiedoista tuosta Pandora-biisistä. Mä kans muistelin samoja juttuja, että se kertoo keskenmenosta ja että oli choirgirlin eka biisi. Silloin otin myös selvää noista myyteistä jonkin verran. Jos kerran Pandora's box oli se laatikko, johon oli suljettu paljon niitä pahoja asioita, ja vain toivo jäi, niin kai se Pandora'n akvaario on vähän sama juttu, paitsi läpinäkyvä ja täynnä vettä. Tosi hienoa tuo, että kaikkien niiden pahojen tunteiden seassa on se toivo. Luulisin, että Tori tarkoittaa juuri sitä, että ne kaikki pahat jutut, kuten keskenmeno, ovat osa elämää, ja ne pitää hyväksyä ja käsitellä, sitten kuitenkin jotain jää, toivo. :kohautus:

D
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » To Syys 06, 2007 18:37

Dragon kirjoitti: Jos kerran Pandora's box oli se laatikko, johon oli suljettu paljon niitä pahoja asioita, ja vain toivo jäi, niin kai se Pandora'n akvaario on vähän sama juttu, paitsi läpinäkyvä ja täynnä vettä. Tosi hienoa tuo, että kaikkien niiden pahojen tunteiden seassa on se toivo. Luulisin, että Tori tarkoittaa juuri sitä, että ne kaikki pahat jutut, kuten keskenmeno, ovat osa elämää, ja ne pitää hyväksyä ja käsitellä, sitten kuitenkin jotain jää, toivo. :kohautus:

Niin joo.. eli koska se akvaario on läpinäkyvä se tarkoittaa sitä että ne ikävät asiat pitää uskaltaa käsitellä eikä jättää pimentoon.. hmm..ok. Pitääkin kuunnella tuo biisi uudestaan ja miettiä tuota selitystä :) Tiesin kyllä että se oli ensimmäinen biisi Choirgirl:ltä.. jotenkin sitten vain jäin miettimään tuota itse biisiä. En siis ollut kuullut että se olisi keskenmenosta. Choirgirl levyllä taitaa olla olla aika moni biisi keskenmenosta.

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

Paluu Musiikki ja sanoitukset