Anneke van Giersbergen / The Gathering / Agua de Annique

Keitä muita löytyy levyhyllystäsi?

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

Anneke van Giersbergen / The Gathering / Agua de Annique

ViestiKirjoittaja June » La Joulu 08, 2007 23:15

Monelle hienolle naisartistille on täällä omat ketjunsa, ja Anneke van Giersbergen - joka on Torin lisäksi toinen suuri suosikkini - ansaitsee ehdottomasti myös omansa (entisine ja nykyisine bändeineen). Muistelen tuolta levyhyllyketjusta, että ainakin muutamalle Anneke taisi olla tuttu? Inspiraatio ketjun pystyttämiseen juuri nyt tuli siitä, että tässä nyt noin kuukauden sisällä tuli pihalle sekä Anneken viimeinen julkaisu The Gatheringin kanssa (A Noise Severe -live-dvd ja -cd) että ensimmäinen uuden projektinsa levy (Agua de Anniquen Air), ja kumpaakin on tullut nyt melko paljon kuunneltua.

Tutustuin The Gatheringiin joskus vuosituhannen vaihteessa, ja nimenomaan Anneken ääni oli se juttu, mihin heti ihastuin, vaikka toki musiikki muutenkin miellytti. Ellen ihan väärin muista, niin ensimmäinen kuulemani biisi ja samalla ensimmäinen kolahdus oli ihana In Motion #1. Mandylion olikin sitten ensimmäinen levy jonka hankin, mutta TG on yksi niistä bändeistä, joiden tuotanto on niin tasavahvaa, että en osaa nostaa yhtään levyä muiden yläpuolelle. Suosikkibiisejäkin on hirveä määrä, mutta mainitaan nyt esim. You Learn About It, Shrink, Saturnine, Sand And Mercury, Monsters, Confusion, Travel, Bad Movie Scene, Amity, Kevin's Telescope... ja nyt lopetan tai luettelen kohta kaikki biisit. :P Hankala löytää hyvälaatuisia youtube-videoita kaikista, mutta The Gatheringin sivujen diskografia-osiosta löytyy näytepätkät kaikista biiseistä.

Agua de Annique ei ole vielä ihan samalle tasolle yltänyt, mutta tykkään kyllä kovasti debyyttilevystä - ja varmasti jatkossa vain paranee. Muutama AdA:n biisi löytyy MySpacesta. Itse pidän varsinkin Day After Yesterdaysta (kamalasta lentoemäntävideosta huolimatta :lol:) ja Trail Of Griefistä. Toivottavasti saadaan AdA Suomeenkin keikalle jossain vaiheessa. No, ainakin Ankkarockin "jäähyväispuheessaan" Anneke lupaili, että tännekin olisivat tulossa.
June
Honey B
Honey B

Re: Anneke van Giersbergen / The Gathering / Agua de Annique

ViestiKirjoittaja June » To Kesä 26, 2008 20:41

Jatkan sitkeästi yksinpuheluani. :P Pakko hehkuttaa vajaan parin viikon takaista Anneken ja Danny Cavanaghin (Anathema) akustista yhteiskeikkaa Tukholmassa. Dannyn olen pariin kertaan aiemminkin nähnyt akustisella soolokeikalla (ja nyt elokuussa Semifinalissa taas), mutta tämä yhteinen keikka oli kyllä jotain ihan mielettömän hienoa. Kumpikin veti ensin vajaan tunnin mittaiset soolosetit ja loppuun sitten yhteisen setin - hieman vajaan kolmen tunnin pläjäys kaikkiaan. Ja biisien välissä juttelivat mukavia (varsinkin Anneke oli aivan hysteerisen hauska repeillessään itse nauramaan kesken jutunkerronnan :lol:). Niin lämmin ja hieno tunnelma, että harvoin sellaista saa kokea. :sysilma:

Soittivat molempien bändien biisejä ja hienoja covereita, mm. Massive Attackin Teardropin, Dolly Partonin Jolenen ja - Ruotsissa kun oltiin - ABBAn The Winner Takes It Allin. Pari ihan kohtuullista videota onnistuin saamaan (kuvan puolesta kyllä kaukana kohtuullisesta - valaistuksena oli pelkkiä kynttilöitä, niin ei oikein valokuvat tai videon kuva onnistunut): Anneken Day After Yesterday (Agua de Anniquen biisi) ja Anneken ja Dannyn yhteinen The Winner Takes It All (muistikortti tietysti täyttyi just vähän ennen loppua...).
June
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Hoochie Woman » Pe Kesä 27, 2008 17:54

Oletkos June huomannut että AdA (jotenkin vieroksun kauheasti tuota taiteilijanimeä :kohautus: ) saapuu Oulun Qstockiin keikalle? Itse olen sinne varmaan lauantaiksi suuntaamassa ja lupaan ainakin näin alustavasti käydä Annekea katsomassa niin ehkä sun ei tarvitse sitten yksin puhella :D Olin myös itse tuolla ankkarockin keikalla, tosin seuraaminen jäi vain pariin biisiin. The Gatheringia ei ole koskaan enempää tullut kuunneltua, jostain syystä ei vaan ole kolahtanut...
Hoochie Woman
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja June » Pe Kesä 27, 2008 23:31

Juu, olen tietoinen, mutta taitaa jäädä väliin kun olen niihin aikoihin toisella suunnalla Suomea. Ja muutenkin odottelen ennemmin sisätilakeikkaa, erityisesti tällaista akustista. :) Mutta käy tosiaan ihmeessä katsastamassa keikka - Anneken ääni onkin parhaimmillaan nimenomaan just keikoilla. Levylläkin toki hieno, mutta livenä pääsee ihan uusiin ulottuvuuksiin.

(Ja joo, minustakaan tuo Agua de Annique ei ole mikään maailman onnistunein nimi...)
June
Honey B
Honey B

Paluu Muut artistit