Night of Hunters

Yleinen Tori-aiheinen keskustelu tänne

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

Re: Night of Hunters

ViestiKirjoittaja xdjonttu » Ke Syys 21, 2011 22:36

Lilith kirjoitti:Ja vielä ensimmäinen suomalainen levyarvostelu: http://www.soundi.fi/arvostelut?addvote=5&nid=13067
Kaksi tähteä??? Mitä helvettiä? :nouvei:

No huhhuh, täähän on yks tän vuoden parhaimmista levyistä.

Selailin muuten mielenkiinnosta Soundin Tori-arvosteluja ja tässä ote A Pianon arvostelusta. : D

Ensimmäisten kiekkojen myötä matkataan fantastisesta Little Earthquakes -albumista (1992) aikajärjestyksessä kohti nykypäivää viimevuotiseen Tales From The Choirgirl Hotel -levyyn saakka.

E:// Suomen keikan setistä 1 ja puol sanaa: Mr. Zebra.
xdjonttu
New B
New B

ViestiKirjoittaja Lilith » To Syys 22, 2011 21:55

Soundin arvostelussa myös väitettiin, että Tori on voittanut kymmenen Grammy-palkintoa, vaikka Tori ei ole voittanut yhtään, ollut ainoastaan ehdolla kymmenen kertaa. Toimittajat saisivat kyllä joskus tehdä taustatyönsä vähän tarkemmin.

Keskityin sitten eilen illalla oikein kunnolla kuuntelemaan levyä lukien samalla sanoja. Sanat olivat mielestäni monessa kohdassa aika heikkoja; hyviä ideoita, mutta toteutus tökki. Varsinkin Battle of Treesistä rupesin pitämään vähemmän, kun luin sanat, vaikka aikasemmin se oli ollut mielestäni todella hyvä. Tykkään konsonantti-vokaali-ajatuksesta, mutta tosiaan, toteutus ei mielestäni ollut paras mahdollinen. Yritän varmaan unohtaa sanat ja pitää Torin ääntä vain yhtenä instrumenttina lisää.

Fearlessness nuosi yllättäen yhdeksi parhaaksi raidaksi, aikaisemmin se oli jäänyt muitten varjoon. Nyt se saa kylmät väreet kulkemaan selkää pitkin.

Mielipiteeni Tashin äänestä on mennyt vähän laidasta laitaan. Kun kuulin Amazonissa olevat pätkät, olin helpottunut ettei Tash kuulostanut ihan kamalalta, mutta sitten kun muutama Tash-kappale vuoti julki, en enää pitänytkään niistä. Nyt olen sitten taas tottunut Tashin ääneen, eikä se haittaa minua lainkaan. Jopa Cactus Practice kuulostaa ihan hyvältä. Se on kuitenkin vieläkin se kappale, jonka voisi skipata. Cactus Practicessa muuten se kohta jossa Tori laulaa ensimmäisen kerran "every couple has a version"-säkeen, minua haittasi kun Tori kuulosta laulavan "what they call a the truth", mutta koska kansilehtisessä rivin lopussa on kysymysmerkki, kyseessä on sitten kai "what they call er... the truth?"

Pidän myös Kelseyn äänestä kovasti, vaikka kaikki muut eivät siitä kuulemma pidäkään.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Fastgirl » Pe Syys 23, 2011 15:42

Hehheh, minulla nyt meni jotenkin ohi tuo koko levyn julkaisu ja heräsin yhtäkkiä siihen, että keikkahan on jo ensi viikolla! Kääk, mistä minä nyt yhtäkkiä sen cd:n revin? :omg:

Sivumennen sanoen, kuuntelin juuri youtubesta Cactus practicen... Tashhan on siinä ihan hirveä! Miten Tori on koskaan voinut ottaa Tashin tuohon biisiin? Järkytyin pahanpäiväisesti, kun biisi alkaa ihan kivasti ja sitten yhtäkkiä Tashin tunkkainen lapsenääni tunkee väliin.
Whisper me back to life
Fastgirl
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Lilith » Pe Syys 23, 2011 21:40

Itse tilasin Levykauppa X:stä, tuli heti ilmestymispäivänä postissa. Luulisi tuota kyllä olevan ihan kaupan hyllylläkin.

Lisää haastatteluja:
http://www.planetnotion.com/2011/09/22/ ... tori-amos/
http://www.vanityfair.com/online/daily/ ... me_oneline
http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 59174.html

Radiohaastattelu (Torin osuus alkaa noin 15 minuutin kohdalla):
http://www.bbc.co.uk/programmes/b0147v95#clips

Ranskalainen haastattelu (ei dubattu):
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Perla » Pe Syys 23, 2011 23:43

Edge of the Moon Ylexin Uuden musiikin iltavuoron Parasta nyt -listalla: http://ylex.yle.fi/radio/ohjelmat/uuden ... nyt-vko-38

Muutama kuuntelu vasta takana, eikä kokemus ole vielä kovinkaan jäsentynyt. Tällä hetkellä kolme viimeistä kappaletta, Night of Hunters, Seven Sisters (yllättäen!) ja Carry miellyttävät eniten. Carryssa on kuin onkin sitten taustalla tuo Debussy, joka on klassisen musiikin suosikkejani! En siis ihan väärin kuullut, vaikka törppö musiikillisesti muuten olenkin ;) Sanat eivät kyllä ole siinä ihan originelleimmasta päästä, mutta musiikin kauneus pelastaa. Seven Sistersissä miellyttää pianon ja klarinetin vuoropuhelu. Toiveikas fiilis. Night of Huntersista tulee mieleen MWG:n Candle: Tori ja Kelsey, jonka äänestä pidän kummassakin kappaleessa. Muutenkin jotenkin vanhahtavat tunnelmat. Näkee mielessään soihtuja, varjoja, munkinkaapuja ja muuta vastaavaa :D

Sitten tietysti Job's Coffin erottuu joukosta: osaapa 10-vuotias laulaa ilmeikkäästi! Piti ihan googlata, mitä tarkoitetaan Jobin arkulla - ainakin se on tähtikuvio. Edge of the Moonista tykkään myös, varsinkin jälkimmäisestä puoliskosta. Fearlessness on myös ihan jees.

Toistaiseksi mikään sanoitus ei ole puhutellut - mutta ehkä useamman kuuntelun jälkeen... Ja muutenkin vaikea vielä tässä vaiheessa sanoa, mihin kohtaan omalla tykkäyslistalla tulee sijoittumaan.
Perla
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Lilith » La Syys 24, 2011 19:51

Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Fastgirl » La Syys 24, 2011 21:24

Joo eli ostin kuin ostinkin tuon tänään Prismasta, kun se kerrna löytyi sieltä. :D

Ensimmäisen kuuntelun aikana mieleen tuli Midwinter graces mitä epämiellyttävimmällä tavalla - samaan tunteeseen yhdistyi ajatus siitä, miksi Torin nyt oli pakko taas tehdä jokin vanhojen biisien variaatio-juttu. Miksei vain sävellä itse kun kerran osaa?

No, sittemmin - nämä pari kertaa kun olen koko homman kuunnellut - homma parani ja kansilehtisen selaamisen jälkeen tajusin jo kunnolla mistä oli kyse, vaikken voi sanoa minkään biisin vielä päästäneen minua sisäänsä.
Minustakin kyllä kolme viimeistä biisiä ovat parhaita, tai ehkä jopa neljä. Fearlessnesskin on aika kiva, en ole jotenkin kuullut sitä kertaakaan alusta loppuun kun olen koko ajan lukenut tms. kun kuunelen levyä... Suosikki on Night of Hunters tällä hetkellä, tykkään tosi paljon sen melodiasta ja sanatkin on ainakin alussa oikein kivat, en niihin ole vielä niin kovasti perehtynyt.

Täytyy myöntää, että Tash laulaa Job's Coffinissa tosi hyvin. Muuten en oikein tykkää, vaikka tarinan myötä tajuaa kyllä tytönkin roolin, että miksi se ylipäätään on mukana koko jutussa.

Carry oli kai ensimmäinen biisi jonka kuuntelin tältä levyltä ja se on kyllä tosi kaunis, mutta vihaan sitä miten se alkaa, niitä sanoja ja... arg. Siis toisaan ällöttävän kliseiset - etenkin, kun niissä ei kai varsinaisesti ole mitään kovin vahvaa tunnepohjaa? - mutta muuten tosi kaunis kappale.
Whisper me back to life
Fastgirl
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Lilith » Su Syys 25, 2011 19:41

Radiohaastattelu ja esiintyminen, Torin osuus alkaa noin kohdasta 2:27:
http://connections.kcsn.org/

Edge of the Moon
Nautical Twilight
Haastattelu
Cloud on My Tongue
Carry
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ma Syys 26, 2011 19:50

Minäkin voisin tänne vähän vaikutelmia kirjoitella...

Komppaan aika lailla fastgirliä ensivaikutelmissa: Midwinter Graces tuli mullekin mieleen, ja sitten harmitus siitä, että miksi Torin pitää coveroida, kun osaa tehdä itsekin niin hienoja biisejä, ja aivan varmasti klassisiakin. Tuli vähän sellanen olo, että nyt on markkinointikoneisto päässyt huijaamaan faneja: ensin hehkutetaan levyä ja pistetään se ennakkotilausmyyntiin, ja vasta kun kaikki ovat jo tilanneet, kerrotaan että ai niin, nää muuten onkin vaan versioita vanhoista klassisistä biiseistä... :(

Mutta joo, useammalla kuuntelukerralla se Torin oma kosketus tosiaankin löytyy sieltä. En ole vielä jaksanut kaivaa esille noit kaikkia biisejä, joihin nämä perustuu, mutta ainakaan Mad woman on the sea shore:sta Tori ei mielestäni ole käyttänyt kuin ihan alun pianon Shatterin Seahan. Toisin kuin Edge of the Moon, jonka koko alkuosa on suoraan Bachia.

Tavallaan tekisi mieli editoida levystä sellainen versio, jossa olisi kaikista biiseistä vain se Torin oma osuus, esim. Edge of the moonissa se aivan ihana loppuosa... ah!

Jos miettii tältä kannalta, taitaa Job's Coffin olla levyn ainoa Torin originaali, koska sen kohdalla sanotaan vain: "Inspired by Nautical Twilight". JA hyvä biisi se onkin, tykkään Tashin äänestä tässä, niin kuin yllättävän moni muukin fani on sanonut, jopa sellaiset, jotka saivat slaagin kun kuulivat, että Tash on levyllä mukana! ;)

Shattering Sea on mielestäni levyn vahvin biisi. Hyvänä kakkosena tulee Star Whisperer, jonka surullisen melodian pelkään kyllä olevan suoraan jostain klassikosta... mutta en ole vielä jaksanut selvittää. Fearlessness nousee mulla myös todella korkealle tätä nykyä, todella kaunista... Your Ghost on kans upea, voisin kuvitella, että alkuosa on Torin, mutta loppuosa klassikosta. Melodiat erottaa kyllä, siis epätorimaiset melodiat.

Kokonaisuudessaan hieno levyhän tämä on. Olen oppinut jopa pitämään Battle of Trees:istä alun pettymyksen jälkeen... siis en kyl ihan vieläkään tajua sitä kuuden minuutin pituista puiden luettelemista, mutta se alun piano on mahtavan jännä, ja biisi toimii toistoineenkin ihmeen hyvin. Cactus Practice samoin, alkujärkytyksen jälkeen toimii! :) Night of Hunters kuulostaa niin paljon Midwinter Gracesilta että se ehkä kaikista näistä biiseistä häiritsee mua eniten. Tosin se Keeping watch, watching over -kohta on mun mielestä mystisyydessään upea..

Mutta sitten itse konseptiin. Mun on oikeasti vaikea käsittää, että koko levy kertoisi vain parisuhteen kariutumisesta!!! Siis, melkein 80 minuuttia aiheesta, joka sotii Torin aiempaa filosofiaa kohtaan melko räikeästi. Esim. Pelen aikana Tori korosti ihmisen omaa "tulta" verrattuna siihen, että ottaisi sitä vain muilta (esim. parisuhteessa toiselta) eikä näin eläisi omaa elämäänsä. Siksi mun on vaikea uskoa, että tämä olisi "oikeasti" levyn teema. Mutta kiinnostava levyn tarina on, ehkä enemmän kuitenkin yksityiskohtiensa perusteella kuin kokonaisuutena. 14 biisiä siitä, että parisuhde on ohi, on mielestäni pientä liioittelua. :) Big deal, get over it, sanoisin minä Anabellen asemassa.

Ai niin! Bonuksena vielä kerron, että eilen YleX:ssä soitettiin Carry! :) Radiotoimittaja kertoi Night of Huntersista ja tämän viikon keikasta. :mrgreen:
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ma Syys 26, 2011 20:44

Dragon kirjoitti:Mutta sitten itse konseptiin. Mun on oikeasti vaikea käsittää, että koko levy kertoisi vain parisuhteen kariutumisesta!!! Siis, melkein 80 minuuttia aiheesta, joka sotii Torin aiempaa filosofiaa kohtaan melko räikeästi. Esim. Pelen aikana Tori korosti ihmisen omaa "tulta" verrattuna siihen, että ottaisi sitä vain muilta (esim. parisuhteessa toiselta) eikä näin eläisi omaa elämäänsä. Siksi mun on vaikea uskoa, että tämä olisi "oikeasti" levyn teema. Mutta kiinnostava levyn tarina on, ehkä enemmän kuitenkin yksityiskohtiensa perusteella kuin kokonaisuutena. 14 biisiä siitä, että parisuhde on ohi, on mielestäni pientä liioittelua. :) Big deal, get over it, sanoisin minä Anabellen asemassa.

Minä olen käsittänyt tarinan niin, että nainen ("tori") on nimenomaan kadottanut oman tulensa (koska suhteen mies on vesielementti), ja sen takia Anabelle kehottaa toria menemään Fire Musen luo saamaan se takaisin, jotta parisuhteeseen saadaan balanssi takaisin - mikä sitten tapahtuukin Night of Huntersissa. Nautical Twilight kertoo tämän tarinan aika suorasanaisesti, eli minusta levyllä on kyse ihan samasta Torin filosofiasta kuin kaikilla aikaisemmillakin levyillä. Ja kun levyn tapahtumat sijoittuvat yhteen yöhön, kyseessä ei ole edes kovin pitkä aika.

On melkein harmi, että Amazonissa lyhyen aikaa ollut juttu levyn tarinasta ylipäätään tuli julki. Tori olisi voinut pitää sen omana oppaanaan, ja antaa kuulijoiden itse päättää, mistä tarinassa on kyse.

Lisää haastatteluja:
http://www.wearsthetrousers.com/2011/09 ... tori-amos/
http://www.thedaily.com/page/2011/09/26 ... -amos-1-5/
http://videos.arte.tv/fr/videos/intervi ... 66316.html
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ma Syys 26, 2011 22:06

Lilith kirjoitti:
Dragon kirjoitti:Mutta sitten itse konseptiin. Mun on oikeasti vaikea käsittää, että koko levy kertoisi vain parisuhteen kariutumisesta!!! Siis, melkein 80 minuuttia aiheesta, joka sotii Torin aiempaa filosofiaa kohtaan melko räikeästi. Esim. Pelen aikana Tori korosti ihmisen omaa "tulta" verrattuna siihen, että ottaisi sitä vain muilta (esim. parisuhteessa toiselta) eikä näin eläisi omaa elämäänsä. Siksi mun on vaikea uskoa, että tämä olisi "oikeasti" levyn teema. Mutta kiinnostava levyn tarina on, ehkä enemmän kuitenkin yksityiskohtiensa perusteella kuin kokonaisuutena. 14 biisiä siitä, että parisuhde on ohi, on mielestäni pientä liioittelua. :) Big deal, get over it, sanoisin minä Anabellen asemassa.

Minä olen käsittänyt tarinan niin, että nainen ("tori") on nimenomaan kadottanut oman tulensa (koska suhteen mies on vesielementti), ja sen takia Anabelle kehottaa toria menemään Fire Musen luo saamaan se takaisin, jotta parisuhteeseen saadaan balanssi takaisin - mikä sitten tapahtuukin Night of Huntersissa. Nautical Twilight kertoo tämän tarinan aika suorasanaisesti, eli minusta levyllä on kyse ihan samasta Torin filosofiasta kuin kaikilla aikaisemmillakin levyillä. Ja kun levyn tapahtumat sijoittuvat yhteen yöhön, kyseessä ei ole edes kovin pitkä aika.

Hmm, ok, kiitos tästä.. yritän kuunnella uudelleen ja pitää tämän mielessä. Ajattelin, että The Chasessa Anabelle todella hyvin tuo esiin Torin aiemman pointin siitä, että uhrin (hunted) roolin ottaminen yhä uudelleen ja uudelleen ei johda mihinkään. Kiteytyy lopetukseen: "Use your head or you'll be dead"

Ah, se vielä, että mikä tää Fearlessnessin "dark companion" sit on... Tori esittää sen ikään kuin negatiivisena asiana, vaik esim. ADP:llä toi hyvinkin selväksi, että se pimeä puoli itsessä on myös hyväksyttävä (Pip). :kohautus:
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ma Syys 26, 2011 23:00

Olisiko se ihan vain "his siren friends" tai sitten Doubt, jotka molemmat mainitaan samassa säkeistössä. Ehkä jälkimmäinen ennemmin. Eli mies kuuntelee kavereitaan ja päästää epäilyksen sisään. Kyse ei siis ole sisäisestä pimeästä puolesta, vaan ulkoisesta, joka mainitaan jokaisessa säkeistössä: Dangers, Demons, "there are those who live to be cruel" jne.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » Ti Syys 27, 2011 17:59

Lilith kirjoitti:Olisiko se ihan vain "his siren friends" tai sitten Doubt, jotka molemmat mainitaan samassa säkeistössä. Ehkä jälkimmäinen ennemmin. Eli mies kuuntelee kavereitaan ja päästää epäilyksen sisään. Kyse ei siis ole sisäisestä pimeästä puolesta, vaan ulkoisesta, joka mainitaan jokaisessa säkeistössä: Dangers, Demons, "there are those who live to be cruel" jne.

No niin, niinpä. Jotenkin jännä sinänsä tää koko biisi, siis että se uhka on ulkopuolella, ei sisällä....? Mutta toki on levyn ja "yön" alkupuolella, ja kyllähän nuo käsitykset korjataan hienosti mm. Nautical Twilightissa, jonka sanoitukset on ehkä eniten Torin tyypillistä filosofiaa. :)
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ti Syys 27, 2011 20:39

Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Fastgirl » Ti Syys 27, 2011 23:18

Jotenkin näin alkuvaiheessa mulla ina menee nämä fiilikset nollasta sataan ihan yhtäkkiä jonkun biisin kohdalla - ja päibastoin. Nytkin on monta kertaa ehtinyt mieli muuttua siitä mitä sanoin ja ajattelin pari päivää sitten noista biiseistä.

Fearlessness on kyllä tosi hyvä. Ja Carry, vaikka aluksi inhosin sen sanoja. Se on lopulta tosi koskettava ja pienen omaperäisyyden puutteen voinee antaa anteeksi - onhan siinä kauniit sanat.

Eikä Cactus Practicekaan niin paha ole, kun sen antaa vain soida. Tashiinkin olen jo tottunut niin, ettei tytön mukana olosta enää oikein saa mitään ruikutusta aikaiseksi.

Ja on totta, kuten Dragon sanoi, että Night of Hunters tuo mieleen MG:n. Ja vaikka minä niin kovasti kammosin sitä vaikutelmaa, pisti tuo biisi juuri sitten korvaan sillä hyvällä tavalla, kun olin ensin vähän maistellut. Mutta puolustaudun sanomalla, että ei se olekaan enää niin MG yhdistettynä muihin levyn kappaleisiin - yksinään paljon enemmän.

Ja Shattering Seasta vielä, että aika hurjilla sanoilla Tori avaa levyn! ;)

Yllätyin kyllä miten nopeasti levy kuitenkin avautui ja tunnistan jo hyvin kaikki biisit, vaikka kaikki ne eivät olekaan kokonaisuutena vielä hahmottuneet.

Ja sitten nämä alkuperäiset versiot - en ole vielä löytänyt halua/uskallusta etsiä ja kuunnella niitä, en oikein tiedä muuttavatko ne liikaa mielikuvaani tästä levystä. Kun haluaisin kaikesta huolimatta pitää tätä sellaisena Torin omana levynä enkä vain jonkinlaisena coverina... Ja tosiaan sitten höpsöä, että Job's Coffin on kuitenkin Torin oma.
Whisper me back to life
Fastgirl
Honey B
Honey B

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen Tori-keskustelu