Lontoon keikka (3. Heinäkuuta), radiotallenne.

Keskustelua Torin esiintymisistä

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

Lontoon keikka (3. Heinäkuuta), radiotallenne.

ViestiKirjoittaja BloodSport » Ti Elo 28, 2007 14:38

Monikos täällä on ladannut käsiinsä tuon Torin Lontoon keikan virallisen (suoraan miksauspöydästä) konserttitallenteen? Joku mukava saksalainen radiokanava lähetti sen taannoin alloillaan. Jos olette kuunnelleet, mitä piditte esityksestä noin kokonaisuudessa, ja miten tämä tallenne saa teitin odottamaan mahdollisia bootleg-julkaisuja? Entä mitkä biisit olivat parhaita/huonoimpia tuolta keikalta?

Itse kun olen ihan live-friikahtanut, kuuntelen pääasiassa Torin livematskua. Ns. soundboard bootlegit ovat nannaa. Aijempien YouTube pätkien yms perusteella en mitenkään kovasti pitänyt kyseistä keikkaa erityisen hyvän kuuloisena, semmoista Torin keskitasoa, mutta kyllä sieltä löytyi tämän tallenteen jälkeen todella hyviä esityksiä. Jälleen vakuutuin siitä, että Tori on täysin tulessa tällä kiertueella! Miksaus oli myös mukavan "ilmava" eikä ihan niin tunkkainen kun 2005 bootlegit tai ehkä myös WTSF.

Biisit jotka mielestäni rokkaavat eniten: You Can Bring Your Dog, Siren, God, Code Red, Anastasia ja Brain Fart-improvisaatio. Esim Body And Soul ilmaantuu varmasti vielä iskevämpänäkin esityksenä. Tuo improvisaatio on loistava lisä keikkaan ja tuo esille Torin ja bändin huumorintajun. Harmi että ainakin Spring Haze oli editoitu pois radiolähetyksestä.

Mutta, mitäs muut ovat mieltä?
BloodSport
B minor
B minor

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Ti Elo 28, 2007 14:53

Olen kuullut tuosta taltioinnista mutta en edes tiedä mistä sitä saisi ladattua ja mun kone on sen verran hidas että en tiedä kannattaako yrittääkään. Eikä mun koneella ole pahemmin tilaakaan enää.. eli tuskin tulen tuota itselleni lataamaan. Mutta kuulemma se on erittäin hyvä laatuinen?

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Poppa » Ti Elo 28, 2007 17:49

Olisi kyllä ihan kiva tietää, että mistä tuon saa käsiinsä? itsekkin tulee aika paljon livejä kuunneltua :)
Poppa
New B
New B

ViestiKirjoittaja BloodSport » Ti Elo 28, 2007 17:58

Hmm, no yessaid.com sivun sonicshapes/audio osastolta löytyy, voinhan sen linkata tähän. Jos ei ole sääntöjen mukaista, poistakaa modit kaikin mokomin :)

Tuolta scrollaten Lontoo 3.7.07. Laatu on aikas jees, vaikka tietääkseni netissä liikkuu radiosta vielä paremmin siepattu nauhoite. Jokatapauksessa yleisönauhoitetta parempi.
BloodSport
B minor
B minor

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Ti Elo 28, 2007 19:28

No käsittääkseni linkkejä live taltiointeihin saa postata koska kaikki muutkin foorumit sitä tekee. Eri asia sitten jos kyseessä on jotain ihan uutta musiikkia eli siis studioversioita. Mutta mitä tähän sanoo sitten Lilith? Itse tuon kyllä jättäisin tuohon. Tai sitten voisi tehdä oman osa-alueen live taltioinneille ym.

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ti Elo 28, 2007 20:41

Muilla foorumeilla saa, koska ne eivät ole suomalaisia eivätkä joudu noudattamaan Suomen sekavaa tekijänoikeuslakia :kohautus:.

Palasin vielä kerran googlaamaan tekijänoikeuslakia ja bootlegeista sanottiin mm. seuraavaa:

Ensinnäkin bootlegin määritelmä:
"Bootleg on aidossa esitystilanteessa, konsertista, radiosta tai televisiosta, ilman lupaa tehty tallenne." (lähde)

Toinen artikkeli pureutuu bootleg-asiaan vähän syvemmin.

Mitä siitä sitten seuraa, jos joku yksityiseen käyttöönsä kopioi julkistamattoman teoksen? Ovatko esimerkiksi levytyksen yhteydessä suoritettu luvaton tallenne tai live-esityksestä tehty luvaton tallenne, bootleg, laittomia?
Jokainen saa siis omaan yksityiseen käyttöönsä valmistaa kopion muusta teoksesta kuin tietokoneohjelmasta. Tämä koskee myös live-esityksiä. Sinänsä siis live-esityksen tallentaminen on luvallista, kunhan tallenteita ei käytetä kaupalliseen tarkoitukseen tai levitetä julkisuuteen. Tämä tarkoittaa siis, että nahoituksen tekeminen ei sinänsä vielä ole kielletty, nauhoituksen yleisölle saataviin saattaminen kylläkin. Oikeudellisesti epäselvää on kuitenkin, se milloin ja millä tavoin julkistettuna teos on tekijänoikeuslainsäädännössä tarkoitetulla tavalla julkistettu. Erityisesti bootlegien suhteen ei ole oikeuskirjallisuudessa otettu selvää kantaa. Streng, joka lisensiaatintutkimuksessaan on käsitellyt mm. bootlegproblematiikkaa, ei myöskään ole käsitellyt tätä asiaa. Käsitykseni mukaan tekijänoikeuslakia olisi tulkittava siten, että teos on julkistettu silloin, kun se ensimmäisen kerran esitetään julkisesti. Tällöin bootleggejä koskisivat samat säännökset kuin muissakin tapauksissa, eli kopiointi (tai tallentaminen) yksityiseen käyttöön on luvallista mutta yleisölle levittäminen ei.

Tekijänoikeuslain ja rikkoslain asiaa koskevat pykälät ymmärrettävällä kielellä tarjoaa Wikipedia:

"Luvattomasta tiedostojen jakelusta voidaan rangaista tekijänoikeusrikoksena, vaikka jakelu ei tapahtuisikaan ansiotarkoituksessa.
Laittoman aineiston lataaminen internetistä tulee kielletyksi. Yksityiseen käyttöön kopioinnista ei rangaista, mutta se voi johtaa korvauksiin jos kopioija tietää tai hänen olisi pitänyt tietää materiaalin olevan laitonta."

Joten selkeintä varmaan olisi, jos foorumilla ei julkisesti levitetä minkäänlaista mp3-materiaalia :huokaus:.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Perla » Ti Elo 28, 2007 21:45

No mutta kiitos kuitenkin tiedosta, että tuommoinen on olemassa... minä voisin ainakin vähän fiilistellä, kun olin silloin paikan päällä ;)

Sen illan improt oli tosi loistavia... harmi jos Spring Haze on jäänyt pois, se oli koko konsertin kohokohta.
Perla
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja BloodSport » Ti Elo 28, 2007 23:00

Voi harmi, nuo Suomen lait ovat kyllä harmillisia, sillä meikäläisen mielestä parasta faniboardeilla on nimenomaan esiintymisien spekulointi ja kuunteleminen. Ei siis niiden myyminen tai muu voitonhakuinen käyttö. Albumiraitojen kohdalla ymmärtäisin tuon paremmin. Mutta minkäs teet, olihan se hyvä idea poistaa tuo linkki.
BloodSport
B minor
B minor

ViestiKirjoittaja Dragon » Ke Elo 29, 2007 11:59

Varmaan tässä kuitenkin kyse on aika paljon moderaattorien ja sivun ylläpitäjän halusta ottaa riskejä. Mahdollisuus, että tällä foorumilla julkaistujen linkkien takia tulisi ongelmia, on häviävän pieni, mutta se on kuitenkin olemassa... joten tässä asiassa täytyy kuunnella Lilithin toiveita.

Mutta privaviestejähän ei kukaan valvo, eli ylläpitäjä ei ole vastuussa niiden sisällöstä...? ;)
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ke Elo 29, 2007 21:14

Yksittäisistä linkeistä tuskin ongelmia syntyisi, mutta niistä yksittäisistä linkeistä tulisi pian satoja. Ja sitten käräjäoikeus määräisi tuhansien eurojen korvaukset. Ei kiitos :kohautus:. Varsinkin kun foorumi sijaitsee yleisellä palvelimella, jonka säännöissä sanotaan, että "räikeät väärinkäytökset tullaan ilmoittamaan viranomaisille."

Yksityisviestit ovat kyllä hyvä keksintö :mrgreen:.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja June » To Elo 30, 2007 21:13

<kitinä>
Henkilökohtaisesti tässä Lontoon radioinnissa oli vähän korvikkeen makua: sen radioaseman oli alunperin tarkoitus lähettää Berliinin keikan tallenne, mutta Lontoo tuli tilalle viime hetken muutoksena. Itse Berliinissä olleena olisin tietysti mieluummin halunnut kuulla sen...
</kitinä>

No, napinat sikseen. :) Ja nytpähän ainakin tiedetään että Berliinistäkin on laadukas tallenne olemassa - jospa sekin joskus vielä päätyisi ihmisten ilmoille.

Mutta asiaan... Latasin Lontoon bootlegin heti kun se saataville tuli, mutta en ollut saanut aikaiseksi kuunnella sitä kokonaan ennen kuin vasta nyt tällä viikolla tämän ketjun innoittamana. Loistava tallennehan se on, keikan tunnelma välittyy tosi hyvin. Hienoa tosiaan, että soundboard-äänite on saatu kuultavaksi; tällaisia hyvälaatuisia nauhoituksia viitsii kuunnella ihan koko keikan mitalta, kun taas yleisöbootlegeista (joiden laatu on mitä on) tulee yleensä vain poimittua "rusinoita pullasta".

Itse tykkäsin eniten BoC:sta, CFG:stä, Blissistä ja Code Redistä. Torin ääni on kyllä loistavassa kuosissa, ja kuulostaa tällä tallenteellakin aivan mahtavalta. Brain fart -improlle oli pakko revetä ääneen nauramaan: "I can't remember my words, I can't remember my chords, I can't remember my melodies... but I've written five hundred!" :D Ja tuntuu että aivopierun jälkeen meno keikalla vaan parani: heti sen jälkeen tulevat Bliss ja Code Red ovat aivan huikealla energialla vedettyjä! Harmi tosiaan, että välistä puuttui se muutaman biisin pätkä, jossa olisi ollut sekin Independence Eve -impro, jossa saa kuulla kunniansa mm. varapresidentin iloinen liipasinsormi (Youtubesta löytyy). :mrgreen:
June
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja BloodSport » La Syys 01, 2007 22:24

^ Aivan joo, jostakin syystä eivät lähettäneet Berliinin keikkaa. Olisiko Tori ja poppoo ollut sitä mieltä, että joko tallenne, tai keikka eivät olleet niin laadukkaita ja korvasivat Lontoolla. Tosin Berliini vaikutti kyllä olleen ihan huippu keikka. Ehkä Tori haluaa julkaista sen bootlegina mielummin?

Harmi kyllä sitä Spring Hazea ja tuota Junen mainitsemaa improvisaatiota. On ilmeisesti vielä mahdollisuus, että fanit saavat käsiinsä radiolta CD-kopion tuosta keikasta, ja luultavimmin siinä on lähetyksestä poisjääneetkin biisit ja kaikki tietty prima laadulla. Näin kävi 2005 Saksassa radiossa lähetetylle keikalle.

Miua hämäsi tuon Lontoon keikan (ja muidenkin tämän kiertueen) BoC biisissä tuo kitara.. vaikuttaa jotenkin olevan hitusen epävireinen kertsissä, ja saa koko biisin jotenkin kuulostamaan asteen kaoottiselta. Ihan viimeiset keikat mitä olen netissä kuullut tuntuivat olevan parempia tässä suhteessa, ei nuotinviereistä kitaraa, ja Torin laulukin jotenkin parani tuossa biisissä. Kohta alkaa Australian kiertue, lisää matskua luvassa :)
BloodSport
B minor
B minor

ViestiKirjoittaja katja » Pe Syys 28, 2007 23:48

Olen taas tosi hyvin kartalla kun en ole edes tajunnut hakea tätä... Jos Lontoon eka keikka on saatavilla niin se täytyy tottakai etsiä jostain muistoksi. Täytyy tunnustaa että ekana iltana olut vei sen verran mukaansa etten ollut keikalla aivan niin skarppina kuin olisi ehkä pitänyt. Ainakin se jälkimmäinen ilta Lontoossa on painunut 100%:sti aivojen kovalevylle.
katja
New B
New B

ViestiKirjoittaja Dragon » La Syys 29, 2007 0:07

katja kirjoitti:Täytyy tunnustaa että ekana iltana olut vei sen verran mukaansa etten ollut keikalla aivan niin skarppina kuin olisi ehkä pitänyt.

:D

Mulle kävi kans noin, että kun näin Torin kaksi kertaa tänä vuonna, toisena olin selvin päin ja toisena... no, en ollut!

Mutta toisaalta, Provinssi oli festari ja sinne se pieni tai keskikokoinen humala sopi TODELLA HYVIN! :) Ainakin mulle ihan mahtavimpia kokemuksia. En ehkä olisi ollut niin fiiliksissä ilman niitä rohkaisevia, eli tosi tyytyväinen olin. En usko, että mitään meni ohi. Volyymit oli muutenkin niin täysillä. Enkä ihan kaatokännissä ollut.
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

Paluu Kiertueet ja konsertit