Suomalaista musiikkia?

Keitä muita löytyy levyhyllystäsi?

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

Suomalaista musiikkia?

ViestiKirjoittaja Dragon » La Syys 15, 2007 17:24

Tällaista ajattelin kysäistä, että kuunteletteko Suomalaista musiikkia ja jos, niin mitä?

Itse nimittäin silloin vähän lapsempana olin tylysti sitä mieltä, ettei suomalaisista oo musiikintekoon, mutta onneksi mieleni on muuttunut.. :mrgreen:

Hyllystä löytyy tällä hetkellä kaikki Maija Vilkkumaan levyt, Rasmuksen Hide from the Sun (ihanan synkkää musiikkia!) ja Apulannan Eikä vielä ole edes ilta (tuo nimibiisi on tosi jännä).

Kävin kuuntelemassa Jenni Vartiaisen paria biisiä sen myspace-sivuilla ja... noh, olihan se ihan ok, kun ajattelee, millä tavalla hänenkin uransa alkoi... :floet2: Sellaista hönkimistä vähän... ehkä pikkaisen tulee mieleen tuo Jippu? Se taas sitten on luku erikseen... :nouvei:

Tiktakilla on mielestäni muutama hyvä biisi, mutta en tykkää laulajan äänestä.

Indica sitten.. periaatteessa kannatan, mutta mutta... ei hirveästi iske. Vähän nenään laulaa tyttö. (Nätti on kyllä kuin perhonen! :mrgreen: )

Lapkon All the best girls on ovela biisi. Hieman ärsyttävä, silti siinä on jotain, mistä pidän. Ja Lapkon laulajahan on Tori-fani! :tapu:

Ei nyt ihan heti tule muita mieleenkään. Ehkä tästäkin nyt jo juttua syntyy!
Ai niin, ja sitten on jyväskyläläinen Elisabeth Underground! Suosittelen kuuntelemaan ainakin biisin Motherbreath! Tässä linkki:

http://myspace.com/elisabethunderground

Dragon
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » La Syys 15, 2007 18:26

Hmm.. Itse en omista kyllä yhdenkään suomalaisen artistin levyä :kohautus: En vaan koskaan ole tykännyt niin paljon suomalaisesta musasta että olisin sitten ostanut koko levyä. Toki onhan niitä muutamia ihan hyviäkin laulajia / bändejä kuten Kemopetrol ja Lab mutta koko levyä en ole raaskinut sitten ostaa kuitenkaan. Harva suomalainen kuitenkaan osaa englantia ääntää niin hyvin etteikö se alkaisi ärsyttämään.. Ja suomeksi lauletut sitten taas.. no.. ok.. Maija Vilkkumaa on kyllä ihan jees.

Dragon, ehkä sä voisit tehdä mulle joskus semmoisen kokoelma cd:n jolle laitat sun mieleisiä suomalaisia biisejä ;) Rasmus:n musaankaan en ole pahemmin tutustunut muuten kun mitä on kuullut radiosta.

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Dragon » La Syys 15, 2007 19:34

Miten mä menin ton Kemopetrolin unohtamaan! Niiden kaikki levyt mulla on kans. Vaikkakin Laura Närhin ääni alkaa pidemmän päälle kyllä risomaan, jos liikaa kuuntelee! :)

Joo voisin tosiaan joskus pistää niitä suomalaisia sulle levylle. Mä en olis ikinä uskonu tykkääväni Rasmuksen musasta, mutta oikeastaan tuo vampyyribiisi Immortal räjäytti potin ja menin sitten ostamaan koko cd:n. Hieno biisi. Siinä on muitakin tosi hyviä, kuten Dead Promises, Sail Away (tosi kauniisti kirjoitettu kuolemasta) ja Keep your heart broken. Semmosta goottiromantiikkaahan tuo The Rasmus taitaa vähän edustaa..? Lauri ainakin ääntää hyvin englantia, lueskelin amerikkalaisten fanien kirjoittamia levyarvioita netissä ja monet olivat olleet tosi yllättyneitä, että bändi onkin suomalainen! Olivat luulleet jenkkiläiseksi, heh!

Hmm... HIM varmaan jakaa mielipiteitä? Ite tykkään siitä ilmiönä ja onhan Ville Valo karismaattinen hahmo. Mutta kovin moni biisi ei ole kolahtanut, ainakaan kovasti. Tästä bändistä sitä goottiromantiikkaa löytyykin sitten vielä enemmän!
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja BlueMermaid » La Syys 15, 2007 21:49

Hyvä aihe, Dragon :P Minä olen aina (!) kuunnellut suomalaista musiikkia, ja kuuntelen muutenkin musiikkia eri kielillä (vaikka pääosinhan levyhyllyssäni on englanniksi laulettua). Suomalaista musiikkia kuuntelen todella laidasta laitaan, ja toisinaan tulee sanoituksia tarkasteltua kenties vieläkin tarkemmin kuin vieraskielisessä musiikissa. Suomalaisten kohdalla kuuntelenkin kenties enemmän juuri äidinkielelläni laulettua musiikkia kuin englanniksi tehtyä.

HIM ja Rasmus eivät merkitse minulle juuri mitään, vaikka toki toivon heille - kuten myös Nightwishille - suurta menestystä. Esimerkiksi Ville Valo on kieltämättä karismaattinen henkilö ja Nightwishin Tuomas Holopainen taas ahkera kuin mikä. En kuitenkaan saa kauheasti irti heidän musiikistaan, mutta annan heidän soida radiossa ja automatkoilla ihan nautikin ko. bändien musiikista. Kemopetrolilta mulla on kaksi ensimmäistä levyä. Ne ovat hyviä, mutta liittyvät sellaiseen aikaan elämässäni, joka oli ristiriitaista enkä siksi ko. bändiä juurikaan kuuntele.

Kotimaisessa musiikkissa minua kiehtoo tietty rankkuus ja raakuuskin, aika paljon ihan rockia siis kuuntelen. Jo viimeiset 12 vuotta (muistan, koska 1995 muutin uuteen opiskelija-asuntoon Joensuussa ja kävin kuuntelemassa joitakin keikkoja) olen esimerkiksi kuunnellut seuraavia bändejä: CMX, Ismo Alanko (jonka kaikista bändeistä tykkään) ja Kauko Röyhkä. Pidän myös Kotiteollisuuden kolmesta viimeisimmästä levystä, Apulannasta, Tuomari Nurmiosta, Jonna Tervomaasta, Maija Vilkkumaan kahdesta ekasta levystä, Ultra Brasta, Rajattomasta, Kolmannesta Naisesta (jo lukioajoista) sekä Juice Leskisestä, jonka sanataituruutta kunnioitan suuresti.

Aikamoinen lista suomenkielistä musiikkia ja mainitsemani ovat todellakin suursuosikkejani. :P
BlueMermaid
New B
New B

ViestiKirjoittaja LaurenLasiaurinko » Su Syys 16, 2007 11:29

Joskus vähän pienempänä kuuntelin hirveästi suomalaista musiikkia. Mutta se oli sillon niin, että kaikki muutkin kuuntelivat, ja se musiikki sitten siitä tarttui. Nykypäivänä on jo sitä mieltä, että ettei suomalaiset osaa. HIM: Kuullosti jossain vaiheessa todella hyvältä, ja jotkut biisit ovat vieläkin ihan hyviä, mutta tosi laski, ja melodiasta ei meinaa enää saada kiinni. The rasmus kuullostaa mielestänn aika feikiltä, ja kappaleet kuluu niin helposti loppuun. Tätä kyllä ennen kuuntelin.

Mutta Kemopetrol ja LAABB! Ah. En edes älynnyt että hei sehän on suomalainen. Pari biisiä oon kuullut, ja tosi hyviä. Pitänee kuunnella lisää. Ja Kemopetrolia ei oo kyllä tullut erityisemmin kuunneltua.
Tiktak sitten.. Ejejej. Jotain puuttuu, ja persoonallisuutta ei ole löydetty. Hyvä vaan, että hajosi. :mrgreen:

Ja tosiaankin tuo Jenni Vartiainen.. Nojoo aikalailla onnistunut, mutta mitään mulle tärkeää en oo löytänyt näisät biiseistä.

Indica, hienot soundit kyllä, ja viulu tekee bändistä hiukan erikoisemman. Mutta tosiaankin, laulaa hiukan nenään.. Jos vain jäsenillä olisi persoonallisuutta ja syvyyttä niin.. Mutta mieleen tulee vain lähes normaali tyttöbändi. Ehkä en ole tarpeeksi lukenut juttuja. Mutta Tori on näitä artisteja jotka ovat eläneet, elävät, kirjoittavat syvällisempiä tekstejä jajoo. En osaa muuta sanoa.

Taaskin vain sanoin mielipiteeni jo edellämainituista suomalaisista musiikin edustajista mutta en vaan muista muita : D
[font style = courier]Uskallatko piirtää
ympyröitä raitapaperille?[font]
LaurenLasiaurinko
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Perla » Su Syys 16, 2007 12:28

Aika vähän tulee suomalaista kuunneltua. Egotrippi on ihan jees ;) ja sitten tykkään J. Karjalaisesta. Karjalaisen lauluissa on hienoja tunnelmia: Verinen mies, Villejä lupiineja, Keihään kärki, Hullun laulu, Villi poika (jossa se poika keinuu ja jo kohta Mannerheim saapuu paikalle... ihanan absurdia...), Paskahousua (ihana lapsuuskuvaus tämäkin), Hulmukka, Telepatiaa... J. Karjalainen on ehkä ainoa suomalainen artisti, jonka sanoitukset ei minusta kuulosta teennäisiltä. Toisaalta Karjalainen on sen luokan ilmiö, että monille suomalaisille nuo laulut on jotenkin niin lähellä, tai itsestäänselviä (?), ettei niitä tule välttämättä sen kummemmin miettineeksi... mene, tiedä.

Taannoin yllätin itseni myös hankkimalla Von Hertzenin veljesten Approachin. Aika erilainen suomalainen levy...
Perla
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Poppa » Su Syys 16, 2007 12:55

Jonkun verran tulee kuunneltua suomalaista musiikkia. Esimerkiksi Maija Vilkkumaa kuuluu ehdottomasti suosikkiartisteihini, samoin Nightwish on erittäin tärkeä :) Lisäksi cmx, Apulanta ja Kotiteollisuus on sellaisia joita tulee kuunneltua. Ennen vuotta 2001 en tainnut kuunnella kotimaista musiikkia juuri yhtään enkä oikein edes pitänyt siitä. Mutta sitten tuli Maija Vilkkumaan meikit, ketjut ja vyöt, joka sai minun heräämään siihen että onhan Suomessakin hyviä bändejä :tapu:

Jotenkin kausiluonteista on minulla tämä musiikin kuuntelu näiden suomalaisten osalta. Silloin kun joltain tulee uusi levy, tulee enemmän kuunneltua (kuten nyt cmx:ltä tuli) ja välillä taas saattaa mennä pitkiäkin aikoja ettei kotimaiset artistin paljon soittimessa pyöri.
Poppa
New B
New B

ViestiKirjoittaja June » Su Syys 16, 2007 14:24

Kaikkein tärkeimmät ja suurimmat suosikkini ovat enimmäkseen ulkomaisia, mutta löytyy niitä Suomestakin. Ei ehkä kovin yllättävää, että suomalaisista bändeistä tulee eniten kuunneltua raskaamman musiikin edustajia, se kun tuntuu tämän maan erikoisalaa olevan. :)

Tämän hetken suomalaisista bändeistä eniten korvaa miellyttävät Amorphis ja Swallow The Sun. CMX on myös ollut pitkään suosikkilistallani, joskus enemmän, joskus vähemmän. Nightwish oli Oceanborn- ja Wishmaster-aikoina ihan ykkössuosikkejani, mutta sen jälkeen siitä rupesi vähän häviämään Se Jokin. Vieläkin tosin tulee NW-levyt ostettua ja keikallekin olisi joulukuussa tarkoitus mennä uusi laulaja katsastamaan. Sentenced ja Charon ovat myös jees, Charonin laulajan JP Leppäluodon ääntä jaksaisi kuunnella vaikka laulaisi puhelinluetteloa läpi. :P Odotan innolla myös JP:n sivuprojektin Harmajan levyä, suomenkielistä Nick Cave -henkistä tunnelmointia. Kuunnelkaapa esim. tuo "Varjoina"-biisi. Hieno!

Lisäksi on niitä "ihan kiva" -bändejä, joita en varsinaisesti fanita, mutta mielellään kuuntelen jos radiossa sattuu soimaan tai vaikka festareilla tulemaan keikka vastaan. Esim. Poets Of The Fall, Maija Vilkkumaa, Von Hertzen Brothers, PMMP, YUP, Ismo Alanko, Egotrippi, Jonna Tervomaa jne.
June
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Lilith » Ma Syys 17, 2007 15:16

Suomalaista musiikkia ei tule juurikaan kuunneltua. Dingon ja Yön kokoelmalevyt löytyvät hyllyn takanurkkaan tungettuina, samoin Bomfunk MCsin levy, jota en ole koskaan edes kuunnellut. HIMiltä kolme ensimmäistä levyä, jonka jälkeen en ole bändiä seurannut. The Rasmuksen musiikki oli joskus 2001 ihan hyvää, mutta nyt en erota enää kappaleita toisistaan. Mitäs muuta... YUPlta, Maija Vilkkumaalta ja Don Huonoilta joitain kappaleita kasetilla. Don Huonojen Sydänpuu on muuten yksi parhaista suomalaisista kappaleista.

Nightwish oli myös ihan hyvä ennen nykyistä laulajaa. Uusi video on kyllä ihan nätti, jos ei lasketa niitä kohtauksia joissa näytetään bändiä. Laulajatar ei vain ole rock. Ja se ooppreramaisuus, mikä erotti Nightwishin muista samankaltaisista bändeistä, on nyt menetetty. :(

[OT]Olin muuten samalla ruotsinkurssilla Nightwishin rumpalin kanssa.[/OT]
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja LaurenLasiaurinko » Ma Syys 17, 2007 16:56

Niin tosiaan, Nightwish ja Von Hertzen Brothers.

Mun mielestä uus Nightwish kuullostaa tosi hienolta. Laulaja ei oo kylläkään rock, ja vaikuttaa esittävän jotain roolia kokoajan. Mutta jos nyyt miettii vaikka tuota uutta singleä, niin mun mielestä ei kyllä Tarjan ääni sopis. Että vähän nopeammat tahdit kuullostaa siis mun mielestä tosi hienolta, oli jotenkin tyhjän oloista vanha Nightwish. Ja Von hertzenit.. Isältä löytyy levy joten on tullut pari kertaa kuunneltua, ja tosi hienolta kuullostaa, kun on kunnollinen sävel jne.. Mutat ei sekänä nyt huippu ole : D
[font style = courier]Uskallatko piirtää
ympyröitä raitapaperille?[font]
LaurenLasiaurinko
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Joria » Ti Syys 18, 2007 9:39

En ole koskaan oikein tykästynyt suomalaiseen musiikkiin jos puhutaan ajasta jolloin musiikista rupes jotain ymmärtämään.
Aikanaan seurustelin ihmisen kanssa joka tykkäs paljolti suomalaisesta raskaamman puolen musasta alá nightwish ja him ja sinä aikana ehdin ihastumaan mm. cmx ja ismo alangon joihinkin biiseihin. Mulla nousee kuitenkin pääasiallisesti niskakarvat pystyyn näistä vallitsevista tea hiillosteista ja tiktakeista. En myöskään ole koskaan tykännyt arvostetuimmistakaan suomalaisista yhtyeistä kuten esim. rasmus tai nightwish.

Eräänä hienona kesäiltana jouduin erääseen outoon tilanteeseen jossa esiintyi täysin akustisesti suomalainen metsänkeijukainen, irina, ja hän teki kyllä vaikutuksen siinä hetkessä. Ainakin totesin että hän on musikaalisesti erittäin lahjakas ihminen ja onnistui koskettamaan yhdellä laulullaan mutta itse studiolevystä en sitten innostunutkaan kun sen kuuntelin tämän jälkeen levykaupassa.

mutta niinhän meitä täällä pallolla on erilaisia ja makuisia :malja:
Joria
New B
New B

ViestiKirjoittaja BloodSport » To Syys 27, 2007 8:02

Hyvä aihe. Omia suomalaisia suosikkejani tällä hetkellä on ehdottomasti Von Hertzen Brothers (vihdoinkin jotain uutta Suomen rock-osastoon), Maija Vilkkumaa jaaaa mieleen ehkä tulee tuo "edesmennyt" Ultra Bra jota kuuntelin aikanaan mielelläni. En kovinkaan aktiivisesti kuuntele suomalaista musiikkia jostain syystä, mutta radiostahan tuota tulee kuunneltua ja erinäisiä biisejä tykkää kuulla uudelleenkin.
BloodSport
B minor
B minor

ViestiKirjoittaja Swirl » Pe Syys 28, 2007 10:24

Olen ehkä itse hieman poikkeava tapaus Tori-fanien keskuudessa, sillä kuuntelen aika paljon myös suomalaista musiikkia. Heti alkuun on mainittava toissapäivänä ensimmäistä kertaa livenä näkemäni laulaja-lauluntekijä-pianisti Hanna Marsh, jonka musiikkia, ja etenkin keikkoja, suosittelen ehdottomasti kaikille Torin tyyppisestä musiikista pitäville. Hienoja sävellyksiä, koskettavia sanoituksia, mielenkiintoisia sovituksia ja ennen kaikkea upeaa äänenkäyttöä ja pianonsoittoa. Ensimmäinen levy julkaistiin viime vuonna, MySpacessa voi kuunnella neljä biisiä jos rupesi kiinnostamaan :)

http://www.myspace.com/hannamarsh
http://www.hannamarsh.com/fi/

Ja sitten ihan muuhun. Ennen Torin löytämistä ehdotonta lempimusiikkiani oli edesmennyt Ultra Bra, joka edelleen on yksi suosikkibändeistäni. Myös kyseisen bändin säveltäjänä toimineen Kerkko Koskisen soolotuotantoa on tullut kuunneltua paljon viime aikoina. Kuitenkin Ultra Bran tuhkista koottu, ensi viikolla jo neljännen albuminsa julkaiseva Scandinavian Music Group on noussut ehdottomien suosikeideni joukkoon. Erityisesti uusi akustisempi linja miellyttää kovasti. Kannattaa ehdottomasti käydä kuuntelemassa ainakin uusi biisi "Mustana, maidolla, kylmänä, kuumana", kerrassaan mahtavaa että noin lämminhenkistä musiikkia vielä tehdään jopa täällä Suomessa :)

http://www.myspace.com/scandinavianmusicgroup

Muita kotimaisia suosikeita ovat mm. kansanmusiikkia modernimpiin vaiktteisiin ja upeisiin rytmeihin yhdistelevä Värttinä, ihanan retrohenkistä progepoprockia soittava Liekki, lauluntekijänä kovasti arvostamani Maija Vilkkumaa, aina hyvälle tuulelle saava Emma Salokoski Ensemble, uskomattoman taitava a cappella -lauluyhtye Rajaton, ja neo soul -fiilistelyyn sopiva Quintessence. Myös perinteisistä tyttöbändihirvityksistä edukseen erottuva Indica miellyttää kovasti omaperäisillä soundeillaan ja sävelmaailmoillaan.
Swirl
New B
New B

ViestiKirjoittaja Poppa » La Syys 29, 2007 13:07

Swirl kirjoitti:Heti alkuun on mainittava toissapäivänä ensimmäistä kertaa livenä näkemäni laulaja-lauluntekijä-pianisti Hanna Marsh, jonka musiikkia, ja etenkin keikkoja, suosittelen ehdottomasti kaikille Torin tyyppisestä musiikista pitäville.

Hanna Marsh on kyllä ehdottomasti tutustumisen arvoinen. Itse tutustuin Hannaan ensimmäisen levyn ilmestymisen aikoihin, nimittäin Kate Bushiin vertaaminen onnistui heti herättämään mielenkiinnon :P Minun mielestä Hanna on kyllä Suomen oloissa poikkeuksellinen artisti.
Poppa
New B
New B

ViestiKirjoittaja June » La Syys 29, 2007 14:40

Miten tässä nyt näin kävi: Nightwish teki monen vuoden jälkeen paluun suosikkiartistieni joukkoon. Dark Passion Play on mahtava, pitkästä aikaa sellainen Nightwish-levy, joka toimii kokonaisuutena. Ja Anette on ihana. :sydis: Ihan erilainen tunnelma (ja tunne!) välittyy tältä levyltä kuin edeltäjiltään.
June
Honey B
Honey B

Seuraava

Paluu Muut artistit