wednesday kirjoitti:Siinä on sellaista selkeyttä ja sitten toisaalta sitä ahdistavaa Toria (Yes, Anastasia ja The Waitress, noin esimerkiksi, uusimmista esim. Smokey Joe) josta tykkään - ainakin ajoittain.
(Miten voi olla näin vaikea kuvailla että miksi tykkää? Vielä kun ei voi oikein eritellä että mistä EI tykkää, voi apua.)
Joo noi "ahdistusbiisit" on kyllä melkeinpä sitä rakkainta Toria mulle. Toki voihan musiikki olla muullakin tavalla koskettavaa, mutta jotain dramatiikkaa siitä pitää löytyä, että mulle kolahtaa. Ton olen oppinut itsestäni vasta ihan viime aikoina. Se on hyvä määritelmä mun musamaulle, dramaattinen!

Ja toihan kuvaa koko Torin uraa myös..
Mä pystyn jotenkin erittelemään Pinkiltä, että en niin tykkää muutamasta biisistä. Oikeastaan nyt tekee mieli arvioida biisi biisiltä... tämä on jo niin vanha levy ja ollut mulla kuuntelussa 13 vuotta niin ei pitäis tehdä edes tiukkaa!
Pretty Good Year - Aivan loistava ja ekoja suosikkeja tältä levyltä. Olen joskus maininnut tämän kaikkien aikojen lempparibiisiksenikin, kun siinä on niin hyvin esillä kaikki se, mistä Torissa pidän. Kaunis pianomelodia, hiljaisia koskettavia kohtia ja sitten pari rajumpaa, dramaattista kohtaa!
God - Vinkuvat kitarat häiritsee ihan sikana. Olen kyllä kuullut joskus se "No Guitar -demon", mutta ei se sitten niin paljon muuttanutkaan kokemusta eli kai mä sitten en vaan tykkää tuosta biisistä..

Vaikka video on upea ja sanoitus hyvä.. mutta onko se sitten melodia vai sovitus?
Bells for Her - upea ja herkkä, vähän kyllä pidemmän päälle tylsähkö, mutta tuo '98 Venus-versio pelasti tämän biisin täydellisesti! Alkuperäinenhän on tietääkseni vedetty yhdellä otolla "improna" vähän niinkuin Marianne tai Red Baronkin.
Past the Mission - alun omituisesta rytmikuviosta huolimatta mun lemppareita. Tuo välikohta on vaan niin hieno - 13 vuoden jälkeenkin tulee kylmiä väreitä.
Baker Baker - pakko myöntää (nolona), että aluksi en välittänyt tästä. Kuulosti melko mitäänsanomattomalta, hitaalta ja tylsältä. Mutta olen oppinut, että tällaiset biisit saattavat sitten muutaman kuuntelukerran jälkeen yllättää ja tässä kävi juuri niin! Nyt se on yksi mun kaikkien aikojen suosikeista. Noiden sellojen osuutta olisi voinut kasvattaa, niin kuin muutamassa myöhemmin kuullussa versiossa onkin tehty.
The Wrong Band - tällainen kabaree-biisi tyyliin Happy Phantom. Ehkä kaikkein eniten tästä tuli sellainen tunne, että nyt Tori plagioi... tai siis että tuo melodia oli niin ennalta-arvattava. Mutta tykkään kyllä siitä "There's something to believe in" -kohdasta, se oli yllättävämpi. En oikein vieläkään ymmärrä, miksi Tori päätti korvata Honeyn tällä biisillä.. The Wrong Band olisi sopinut paremminkin B-puoleksi.
The Waitress - rumpukone kuulosti mun mielestä jo silloin vähän vanhentuneelta... mutta mikä mieletön yllätys oli tuo "I believe in peace bitch" -kohta kun ekan kerran kuuli!

Tosi hyvä. Ja tässäkin kyllä kävi sitten niin, että tuo Venuksen versio on paljon parempi mielestäni! Ja se tällä kiertueella kuultu Pipin versio.
Cornflake Girl - no, tämän takia yleensäkin levyn ostin, eli eipä tarvitsisi mitään tästä biisistä pahaa sanoa. Mutta nyt vuosien jälkeen, se on ehkä pikkuisen liian pitkä...? Tuo "Peel out the watch word" -kohta oli kyllä silloin kun ekan kerran kuulin MTV:ltä, jotain musiikillisesti niin uutta ja erilaista ettei siitä voinut olla pitämättä! Nyt siihen on niin tottunut, ettei sen erikoisuutta enää ollenkaan huomaa.
Icicle - Pitkä ja erikoinen intro, mistä tulee mieleen enemmänkin klassinen musiikki. Sitten se muuttuu hyytävän kauniiksi melodiaksi. Jousisoittimet on välillä tosi ovelasti piilotettu taustalle. Tästä sitä dramatiikkaa löytyy! Todella upea, mestariteos, ja vielä tuo aihekin niin rohkea, ettei voi kuin nostaa hattua Torille!
Cloud on my tongue - aika välitön suosikki. Kaunis melodia, ihana pianointro, koskettava sanoitus...
Space Dog - tässä aluksi vierastin tuota basson ja rumpujen yhteiseloa alussa. Mutta nuo soolokohdat välillä kyllä korvasi sen moninkertaisesti! Aluksi kuulosti mun mielestä siis vähän epätasapainoiselta sovitukselta, mutta kuuluu nykyään ehdottomasti tän levyn parhaimmistoon!
Yes, Anastasia - No, tämähän on ihan majesteettinen. Ja Enemmänkin taas tulee mieleen joku klassisen musiikin teos, paitsi että tämä on parempi. Alun improvisaatiolta kuulostava osuus oli mulle vaikea aluksi, niinkuin vissiin oon täällä jo vuodattanutkin.. mutta tuo loppu korvaa kaiken! Taas sellainen biisi, jonka kohdalla joutuu miettimään ajatuksia kuten "Kuinka kukaan pystyy tekemään tällaista?!" tai "Mun elämä ei olisi samanlaista, jos en olis ikinä kuullut tätä biisiä" tai "Miksi kaikki ei kuule tämän artistin neroutta?!"
Sellasta. En kyllä tullut tänne tänään tätä tekemään, mutta näköjään tuli tehtyä...

Eikä tuossa levyssä nyt sitten ollutkaan muita biisejä, joista en niin välitä, paitsi God. Mutta sekin kyllä siis menee!