Not The Red Baron

"then thought that I could decipher your message..."

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

Not The Red Baron

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Ma Joulu 03, 2007 21:16

Not the Red Baron

Spoken: What language? No, Dutch.

Not the Red Baron
Not Charlie Brown
think I got the message figured
another pilot down
and are their devils with halos
in beautiful capes
taking them into the flames

Not Judy G
Not Jean Jean Jean with a hallowed heart
I see that screen go
down in the flames
with every step
with every beautiful heel pointed
hey, said

Not the Red Baron I’m sure
Not Charlie’s wonderful dog
not anyone I really know
just another pilot down
maybe I’ll just sing him a last little sound
many there know some girls with red ribbons
the prettiest
red
ribbons

Ensin pistän tähän kaikkea mahdollista tietoa mitä löysin tuosta biisistä.. Torin sanomaa ja muutenkin:

Comments

"Then of course in the record we move into a whole other moment. Not the Red Baron is the moment of compassion for all the men on the record. It's where I could see their planes crashing, I could see that they have a side too. And if their planes would crash I stared to gain compassion for their side of it."
-- Tori; B Side, 05/96

"I didn't really think too much about the arrangements. They were dictated by the material. The pilot conversation in 'Red baron', for instance, was introduced when I was playing some piano and Marcel and Rob started talking about frequencies. I said, keep talking and that conversation was recorded together with the piano. I think that marriage worked as well." - Haagshe Courant 2/2/96

Löysin englannikielisen käännöksen muuten tuosta kyseisestä keskustelusta (tai osan siitä..hih)

"...that um.... especially 5 and 6... (...) if so, then a lot at B.
Eh... 5 is pretty good, but 6 can be put down with, hmm let's say 3 dB. That one's (...) 6 dB by the way, y'know.
Just see what's better. Okay. Then we'll put that one down with 6.
...Let's see... Yeah this, this is slightly better, I think. Just leave it like that, otherwise eh.. otherwise it's going to go wild over there.
...the second one is... um... yes that one... that one with 3... 0 um.... 1 and 2, can you um... (....) (...) ..um on... on (?) 3 I've got um.... um... let's see, it's at about 1, 1 : 3, it's on +12, on "fast", um... let's say at 0,2... um the other one is also on 1 : 3, they're all about the same."

En ihme kyllä löytänyt muilta foorumeilta paljonkaan keskusteluja tästä laulusta.. Olen usein törmännyt negatiivisiin kommentteihin Not The Red Baron:sta ja olihan se silloin alussa munkin mielestä jotenkin outo. Mutta nykyään sitten yksi mun lemppareista Peleltä.

Kuten Torikin tuolla alussa kertoo, NTRB kertoo anteeksi antamisesta (maybe I’ll just sing him a last little sound) Mun mielestä se kertoo myös lopullisesta luovuttamisesta. Eli suhteen lopullisesta päättymisestä ja tuo "pilot" tässä on Tori itse. Sitä näkee itsensä tavallaan murskautumassa maahan kun joku suhde loppuu. Mun mielipidehän tämä siis on ja se mitä tämä biisi kertoo mulle. Tuo vaan on jotenkin niin täydellinen suhteen loppu- biisi.Lopullinen. Hetki jolloin tajuaa ettei se tästä enää jatku vaikka kuinka yrittäisi. Ja että pitää vaan antaa sille miehelle anteeksi. Koska tavallaan se mieskin on samassa tilanteessa silloin.. syöksymässä maahan.

Mutta.. kertokaa tekin oma mielipiteenne Not The Red Baron:sta :) Uusinta tämän kiertueen esitystä ei youtube:ssa vielä ole mutta löysin jotain sentään. Eli löysin peräti 2 live esitystä joista tämä on mun mielestä se parempi:

http://www.youtube.com/watch?v=k16ha1lo5Yk

Upea intro :sysilma:

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Ma Joulu 03, 2007 22:32

NTRB oli Mariannen itse asiassa yksi ensimmäisistä lemppareistani Peleltä. Molemmat ovat näteimpiä kappaleita levyltä. Myöhemmin kun sain tietää, että molemmat olivat periaatteessa improja, arvostukseni niitä kohtaan vain nousi. Miten joku voikin noin vain improvisoida noin upeita kappaleita! :omg:

NTRB:n sanoituksia en ole sen tarkemmin miettinyt, mutta hyvin ne sopivat levyn parisuhteen loppumisteemaan.

En ole etsinyt, mutta löytyiskö mistään tuo keskustelu hollanniksi? Se voisi olla ihan mielenkiintoista lukea...
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja SisterClitorides » Ma Joulu 03, 2007 22:55

Joo.. toi sama pätkä löytyy Hollannin kielellä:

...die eh... vooral 5 en 6... (..) en zoja, dan veel bij B.

Eh... 5 is aardig goed, maar 6 die kan wel gewoon met eh, nou, pak 'm beet 3 dB naar beneden. Die is trouwens (...) 6 dB, weet je wel.
Moet je effe kijken wat beter is.

Ok. Nou dan halen we die maar 6 naar beneden.
...effe kijken....
Ja dit, dit is al wat beter, denk ik. Laat het maar zo want anders dan eh.. dan gaat het alleen maar tekeer daar.

...de tweede is... eh... die ja... die met 3..... 0 eh.... 1 en 2, kun je daar eh... van die (...) verstellen.

(...)

..eh op... op de rit 3 heb ik eh... eh... effe kijken, daar staat 'ie ongeveer op 1, 1 staat tot 3, het staat op +12, op "fast", eh... nou pak 'm beet op 0,2... eh die andere staat ook op 1 staat tot 3, ongeveer allemaal hetzelfde."

Mutta kuulemma tuossa on vaan osa.. keskusteluhan jatkuu jonkun verran myös itse biisin aikana.. taustalla..

Tanya
Kuva
SisterClitorides
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Datura » Ma Joulu 03, 2007 23:12

Kiitos tämän biisin valitsemisesta! Not the Red Baron on ihana!

Mä oon kokenut tän biisin aina sellaisena "anti-war"-biisinä. Puhtaana "surun marssina", jossa pohditaan järjettömyyden ääriä, hiljaisesti todeten "not anyone I really know, just another pilot down".

Ymmärrän kyllä, että tämä kuvaa myös ihmissuhteen loppua juuri kuin Tanya esitit. Se onkin hienoa, miten periaatteessa vähin sanoin nämä monet kuvat piirtyvät mieleen.

Parasta biisissä on sen sävelpoljennon toistuva kuvio. Sanojen ja musiikin liitto on taas niin sopusoinnussa, ettei parempaa voisi toivoa. Esim. "taking them into the flames.." kertoo mielestäni sanoina juuri sen, minkä piano soittaa: sävelet ikään kuin syöksyvät alas fl-a-m-e-ees.

Tässä laulussa on jotain sellaista, että siihen ei ikinä kyllästy. Sen yli ei voi hypätä jos on kuullut ensitahdit.

Olipa muuten mielenkiintoista kuulla tuo alun puheosuuden synty. En olisi kuvitellut sen syntyneen myös improna.
and threads that are golden don`t break easily
Datura
New B
New B

Re: Not The Red Baron

ViestiKirjoittaja Lilith » Su Huhti 06, 2008 12:37

Tällainen löytyi toisen foorumin kautta:

http://www.snopes.com/military/charliebrown.asp

Eli Charlie Brown oli toisen maailmansodan aikainen lentäjä, jonka kone vaurioitui Saksassa 1943. Saksalainen lentäjä kieltäytyi ampumasta konetta alas, ja se pääsi palaamaan turvallisesti takaisin Britanniaan. Vuonna 1989 lentäjät tapasivat toisensa.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

Re: Not The Red Baron

ViestiKirjoittaja Dragon » Ti Huhti 08, 2008 23:11

No kyllä tässä taas nähtiin, miten Tori hienosti sekoittelee merkityksiä! "Not Charlie Brown, not Charlie's wonderful dog..." kun Snoopyhan se aina leikkii lentäjää, jonka pahin vihollinen on Punainen Paroni...
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

Paluu Musiikki ja sanoitukset