Torin filosofia

Yleinen Tori-aiheinen keskustelu tänne

Valvojat: SisterClitorides, Dragon

ViestiKirjoittaja LaurenLasiaurinko » To Loka 04, 2007 16:17

Pitkästä aikaa täällä taas.
Nykyään täällä suomessa ainakin tuntuu, että feminismi on noussut jotenkin kaikille päähän, kun alkaisi jo tarvita niitäkin jotka tukevat miesten oikeuksia. Tietysti täälläkin on paljon korjattavaa naisten oikeuksissa, mutta ei mun mielestä feminismiä paljoa enempää suomessa tarvittaisiin. Aikuisten keskuudessa ollaan jo asiassa kyllä hyvällä mallilla, mutta kouluissa sitten ei. Pojat on heti sanomassa jotain kaikkeen mitä tytöt tekee, mutta ei sitten toisinpäin. Niinkuin joku sanokin jo, niin poikien keskuudessa ei kyllä paljoa erilausuutta suvaita. Tuntuu että kaikki on ihan samanlaisia, ja vaan joskus sitten joku viitsii tehdä jotain erilaista. Meidän luokalta yks poika meni tässä pari päivää sitten yhelle vähän kiusatulal tytölle joka istu yksin, niin sanomaan että "Onks sulla ja sun kavereilla oikeen hyvät välit? Miks sä sitte istut tässä yksin? No mut sä tiedät jos sulla menee huonosti ni mä oon aina täällä". Oli ihana kuulla että joku pika menee sanomaan jotain tollasta, mutta sitä tyttöä kiusataan ihan syystä. Kröhöm, ite oon vähän mukana kiusaamassa, mutat ku se nyt sattuu roikkumaan perässä, mielistelemään ja tekemään kaikkea tyhmää. Ja yritän pitää itteni hyvissä porukoissa.. No joo mutta ohi aiheen taas..

Ja Perla tossa mainitsi "Vihaan miehiä" -kaudestaan.
Mun mielestä taas poikien kärhämiä oli helpompi selvitellä kun tyttöjen. Tyttöjen kanssa sai kokoajan kuulla juttua selän takana, kun pojat tuli suoraan sanomaan. Oli helpompi alkaa tappeleemaan poikien kanssa sitten, kun tyttöjen kanssa selvitellä välejä. Mistä en kyllä tiedä mitään. Oisin tähän laittanut esimerkin mutta ei aavistustakaan miten selvitellä asiaa seläntakana puhuvien kanssa.

Kyllä on kommentointi vaikeaa..

Lauren
[font style = courier]Uskallatko piirtää
ympyröitä raitapaperille?[font]
LaurenLasiaurinko
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Dragon » To Loka 04, 2007 16:30

Mielenkiintoista, Lauren, kuulla sun ikäisenkin kommentteja tähän aiheeseen! Sitä kun ei siinä iässä näe niin laajasti asiaa, kuin sitten aikuisena. Esim. tuo, että jotakuta kiusataan "syystä". Niin mäkin ajattelin ennen, mutta ei se näin vain ole, ikinä ei ole hyvää syytä kiusata tai syrjiä ketään. Ei edes, vaikka se henkilö itse tekisi muille niin. Mutta tämä on nyt sitten tätä aikuisten tylsää (vaikkakin viisasta, kröhöm!) ajattelua!

On niin helppoa lähteä ajattelemaan, että pojat ovat sellaisia ja sellaisia, tytöt taas tällaisia ja tällaisia. Kun kuitenkin suurin osa näistä sukupuolirooleista on keinotekoisia. Ihmiset käyttäytyvät useimmiten siten, kuinka tietyssä porukassa odotetaan käyttäydyttävän. Kaikkein helpointa on vetää juuri sitä roolia, mitä omalta sukupuolelta odotetaan, jos vain mitenkään pystyy siihen. Mutta tämä ei ole kuitenkaan koko totuus kyseisestä ihmisestä.

Joo, tosi vaikea aihe tämä on. Kiitokset kuitenkin tännekin foorumiin, että olen taas alkanut ajattelemaan tätä asiaa enemmän. Nyt olen sitä mieltä, että vaikka naisten sorto on saatu aika hyvin vähenemään, siis konkreettisella tasolla, naiseutta pidetään edelleen heikkona ja tämä näkyy juuri valtarakenteissa ja asenteissa. Myös naisten omissa asenteissa. Big Brother on kiinnostavaa katsottavaa, koska talossa toimii nämä kirjoittamattomat säännöt ja se on kuin yhteiskunta pienoiskoossa. Siellä naiset peräävät miehiltä "miehisyyttä" ja halveksivat naismaisia piirteitä. Näin tehdessään he tavallaan myöntävät, että naiseus on heidän mielestään halveksittavaa. Eivätkä ollenkaan huomaa tekevänsä näin... tuolla talossa miehet ovat melko feminiinisiä ja uskalsivat aika hyvin ollakin, kunnes nyt taloon tuli uusi "miehekkäämpi" asukas ja kaikki hieman vetäytyivät tavanomaisempiin sukupuolirooleihinsa. Tämä on minusta ohjelman suurin anti, vaikka onhan se toki viihdyttävääkin... :mrgreen:

Sellasia sepustuksia...

D
Don't believe the lie
Your Dragon needs slaying
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Perla » To Loka 04, 2007 17:00

Tänään luin lehdestä kaksi uutista:

1) Tytöt saavat parempia arvosanoja koulussa sukupuolelle tyypillisten (?)luonteenpiirteiden vuoksi. Tämä syrjii poikia.

2) Naiset ovat luonnostaan varuillaan, jos samassa tilassa on enemmän miessukupuolen edustajia - tämän jopa arveltiin liittyvän naisten pärjäämiseen teknisillä aloilla.

Ja nyt jos joku vielä saa tämän keskustelun heivattua takaisin Toriin, niin aika hyvä. ;)

Perla.
Perla
Honey B
Honey B

ViestiKirjoittaja Lilith » To Loka 04, 2007 23:10

Dragon kirjoitti:Mielenkiintoista, Lauren, kuulla sun ikäisenkin kommentteja tähän aiheeseen! Sitä kun ei siinä iässä näe niin laajasti asiaa, kuin sitten aikuisena. Esim. tuo, että jotakuta kiusataan "syystä". Niin mäkin ajattelin ennen, mutta ei se näin vain ole, ikinä ei ole hyvää syytä kiusata tai syrjiä ketään. Ei edes, vaikka se henkilö itse tekisi muille niin. Mutta tämä on nyt sitten tätä aikuisten tylsää (vaikkakin viisasta, kröhöm!) ajattelua!

On niin helppoa lähteä ajattelemaan, että pojat ovat sellaisia ja sellaisia, tytöt taas tällaisia ja tällaisia. Kun kuitenkin suurin osa näistä sukupuolirooleista on keinotekoisia. Ihmiset käyttäytyvät useimmiten siten, kuinka tietyssä porukassa odotetaan käyttäydyttävän. Kaikkein helpointa on vetää juuri sitä roolia, mitä omalta sukupuolelta odotetaan, jos vain mitenkään pystyy siihen. Mutta tämä ei ole kuitenkaan koko totuus kyseisestä ihmisestä.

Olen samaa mieltä. Nuorempana sitä ei vielä näe koko kuvaa. Ei ole tarkoitus kuulostaa alentuvalta, mutta näin sen vanhempana näkee. Nyt alkaa myös tuntua, etten enää ymmärrä teini-ikäistä itseäni. Luin vanhat päiväkirjani vuosi sitten ja tuntui, että olin käyttäytynyt aivan samalla tavalla kuin Harry Feeniksin killassa :lol:. Omituista, luulin että näin tapahtuisi vasta kun tulen keski-ikäiseksi ;).

Feminismin tarkoituksena ei ole naisten aseman parantaminen miesten kustannuksella (ei ainakaan pitäisi olla), vaan sen osoittaminen, että patriarkaalinen järjestelmä syrjii naisia ja miehiä yhtä lailla, mistä yhtenä esimerkkinä tuo, mistä Dragon kirjoitti. Se, miten patriarkaatti syrjii miehiä, on vain hankalammin nähtävissä, koska propaganda väittää miesten olevan valta-asemassa.

Perla kirjoitti:1) Tytöt saavat parempia arvosanoja koulussa sukupuolelle tyypillisten (?)luonteenpiirteiden vuoksi. Tämä syrjii poikia.

Eikös tuo ole aika vanha uutinen. En kyllä usko, että sillä olisi mitään tekemistä sukupuolten kanssa. Koulujärjestelmä vain suosii tiettyjä ihmistyyppejä, ja vastaavasti "syrjii" siitä poikkeavia yksilöitä, niin poikia kuin tyttöjäkin.

Ei tätä keskustelua enää taida Toriin saada takaisin :lol:. Jätetäänkö feminismi ja siirrytään seuraavaan kohtaan listalla? Mikä se oli, uskonto?
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » To Loka 04, 2007 23:51

Ei jätetä feminismiä kokonaan... hehe, mä tosissaan aloin kiinnostumaan uudelleen näistä asioista. Olin unohtanut, että mietin näitä paljon joskus kymmenisen vuotta sitten... nyt tietty olen taas vähän viisaampi. Lainasin aiheeseen liittyviä kirjojakin eilen kirjastosta... :floet2:

Ja uskontoon liittyviä myös. Tuollainen kuin "Käärme - jumalattaresta paholaiseksi" by Antero Järvinen. Vaikutti mielenkiintoiselta, en kyllä vielä ole alkanut lukemaan...
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » Pe Loka 05, 2007 20:46

Olen lukenut tuon Käärme-kirjan ja mielestäni se oli todella hyvä, ainakin alussa. Lopussa on sitten sitä biologiaa, joka ei itseäni niin paljon kiinnostanut.

Haluatko kertoa, mitä muita kirjoja lainasit? Itse otan aina mielelläni vastaan hyviä kirjavinkkejä, joita luen sitten... kröhöm, parin vuoden kuluttua :oops: . Aika kun ei riitä ja kirjahyllykin on puolillaan lukemattomia kirjoja :D.

Sekä uskontoon että tuohon naisteemaan liittyen suosittelisin ainakin Hannele Koivusen Madonna ja huora -kirjaa sekä Liisa Marjatta Järvisen Naisen myyttinen säikähdys -kirjaa. Koivusen kirjaa kannattaa vain lukea aika kriittisesti. Ja Toriin liittyen, jos arkkityypit kiinnostavat, niin Jean Shinoda Bolen on kirjoittanut kirjat Goddesses in everywoman ja Gods in everyman, jotka ovat ihan mielenkiintoista luettavaa, vaikka itse en noista arkkityypeistä niin perusta (sainpas Tori-viittauksen viestiin ;)).
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » La Loka 06, 2007 10:32

Aloitin lukemaan Käärme-kirjaa, ja tosi mielenkiintoista kyllä nuo myytit, mitä siihen liittyy. En ollut tajunnut, kuinka paljon käärmeet liittyvät eri kansojen luomiskertomuksiin! Niitä lukiessa tulee koko ajan mieleen vertauksia nykyajan tarinoihin, esim. Harry Potter... (Voldemortin naispuolinen "lemmikkikäärme" Nagini, jonka nimi siis tarkoittaakin naaraskäärmettä, tuonkin opin tästä kirjasta"! :))

Hra Järvisen kirjoitustyyli on kyllä omaa luokkaansa, hiukan sekavaa välillä, mutta ei väliä, kun aihe on noin kiinnostava! Ja täytyy sanoa, että tällaista kirjaa on paljon kivempi lukea kuin sellaista, joka on tehty tutkimuskäyttöön. Kuten tuo sukupuolirooleihin liittyvä kirja, jonka lainasin... krooh. Vaikka onkin kiinnostava aihe, se kapulakieli ja kaikki pakolliset tutkimustekstiin liittyvät kommervenkit ja hienoudet tekevät lukemisesta tuskaa. :kohautus:

Tarja Tolonen: Ääni, tila ja sukupuolten arkiset järjestykset. Kertoo sukupuolirooleista koulussa. Tolonen on vuoden ajan käynyt istumassa yläasteen luokissa tutkimassa asiaa. Tosi mielenkiintoista, ja luen tätä nyt rinnakkain tuon käärme-kirjan kanssa. Sitten nuo muut kirjat, joita lainasin, liittyvät lähinnä lapsiin ja koulumaailmaan myös, mutta ei niinkään sukupuolirooleihin:

Toim. Kaija Strandén: Ei tyhmä vaan erilainen oppija
Erling Roland: Kiusanteosta toveruuteen
Pirkko Turpeinen: Ahdingossa luova lapsi ja nuori
Sigmund Freud: Viisivuotiaan pojan fobian analyysi

Sitten lainasin kyllä myös nuottikirjan; Kate Bush Complete, missä on kaikkien biisien, myös b-puolien helpot nuotit The Whole Storyyn asti! :P

Ja intouduin tuollaiset levyt lainaamaan kuin Carole Kingin Tapestry, Joanne Shenandoahin Life Blood (amerikan alkuperäisväeston musaa) ja sitten kokoelman Wonen's World Voices.

En tiedä, mikä muhun on mennyt...? :stupid: Ilmeisesti liikaa sairaslomaa (olin koko viikon sitkeässä flunssassa).

Dragon (käärme siis minäkin... heh. Itse asiassa olen kiinalaisessa horoskoopissa Lohikäärme, eli ympyrä sulkeutuu... huih!)
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja Lilith » La Loka 06, 2007 20:38

Dragon kirjoitti:Hra Järvisen kirjoitustyyli on kyllä omaa luokkaansa, hiukan sekavaa välillä, mutta ei väliä, kun aihe on noin kiinnostava! Ja täytyy sanoa, että tällaista kirjaa on paljon kivempi lukea kuin sellaista, joka on tehty tutkimuskäyttöön. Kuten tuo sukupuolirooleihin liittyvä kirja, jonka lainasin... krooh. Vaikka onkin kiinnostava aihe, se kapulakieli ja kaikki pakolliset tutkimustekstiin liittyvät kommervenkit ja hienoudet tekevät lukemisesta tuskaa. :kohautus:

Joskus on tosiaan ihan kiva rentoutua lukemalla suuremmalle yleisölle kirjoitettua kirjaa. Itseäni ei tosin tuo teoreettisuus niin hirveästi haittaa, ellei se sitten ole aivan liian kapulakielistä. Luin juuri artikkelin, jossa haukuttiin Judith Butlerin tapaa kirjoittaa liian vaikeaselkoiseksi, joten nyt aveluttaa, kannattaako tuota kirjaa ihan vielä lainata. Katsotaan sitten kesällä jos saisin ensin gradun valmiiksi :). Nuo suosittelemani kirjat olivat myös suuremmalle yleisölle kirjoitettuja, joten niitten lukemisen ei pitäisi olla tuskallista ;).

En tiedä, mikä muhun on mennyt...? :stupid: Ilmeisesti liikaa sairaslomaa (olin koko viikon sitkeässä flunssassa).

Koitahan parantua! Oma syysflunssani on onneksi jo mennyt ohi. Toivottavasti seuraavaa ei tule vähään aikaan, sitä edellisen kerran onnistuin vilustuttamaan itseni kesäkuussa odottaessani Seinäjoella junaa klo kaksi yöllä :(.
Kuva
Lilith
Queen B
Queen B

ViestiKirjoittaja Dragon » La Loka 06, 2007 21:39

Lilith kirjoitti:Koitahan parantua! Oma syysflunssani on onneksi jo mennyt ohi. Toivottavasti seuraavaa ei tule vähään aikaan, sitä edellisen kerran onnistuin vilustuttamaan itseni kesäkuussa odottaessani Seinäjoella junaa klo kaksi yöllä :(.

Kiitoksia, eiköhän tämä tästä... vai olit samaa junaa odottamassa kuin mekin.. niin taisi kyllä olla moni muukin. Ei ollut mikään ihan lämpimin yö... huh!

Täytyy katsella kirjastosta noita kirjoja, mitä mainostelit! On ihan kiva lukea ja ottaa selvää asioista, jotka kiinnostaa. Se vaan ilmeisesti vaatii sitten sitä "vapaata aikaa", että taas muistaa tuon. Työn ja perheen lomassa tuota ns. omaa hlökohtaista aikaa on aikamoisen vähän. :P

D
Don't believe the lie
Dragon
B-Keeper
B-Keeper

ViestiKirjoittaja LaurenLasiaurinko » Ke Loka 10, 2007 7:58

Käväsimpäs tässä eilen taasen kirjastossa, ja juutuin jälleen kerran psykologia osastolle. Tuli pari kirjaa lainattua, mutta yks kirja, joku "Naisten käsikirja ihmissuhteista" oli kyllä ärsyttävä.. Siis uskonnon kautta. Muuten kirja vaikutti ihan..järkevältä, mutta kirjottaja tyrkytti uskontoa suunnilleen jokaisen asian yhteydessä. Uskonnosta mulla ainakin nyt kaiken kokeman kautta tulee mieleen se, että miten uskovaiset ihmiset tyrkyttää omaa uskontoaan, kuten juuri se olisi se oikea. Eli mun mielestä ihmisillä on ihan väärät käsitykset eriasioista. Olisin minäkin varmaan uskovainen, jos saisin tehdä sen omasta tahdostani.. mutta ei sitten. Ja eikun kirjastoon vaihtoehtoisten uskontojen hyllylle. Ajattelin eilen että pitäis kyllä selata vähän kirjaston uskontokirjoja, niin vähän olen elämäni aikana ajatellut asiaa.

Voi miten mä osaankaan ilmaista asiat niin tyhmästi.. :doh:
[font style = courier]Uskallatko piirtää
ympyröitä raitapaperille?[font]
LaurenLasiaurinko
Honey B
Honey B

Edellinen

Paluu Yleinen Tori-keskustelu